måndag 18 april 2016

Grönsakswok


Grönsakswok är en suverän rätt för den som vill äta vegetariskt. Förutom att en wok går snabbt att laga så är det dessutom enkelt att variera den genom att använda olika sorters grönsaker och olika sorters woksåser. Jag har hittat en sida på nätet med massor av spännande woksåser (se här). De såser som jag tycker verkar goda kommer jag att testa att laga till (det kan hända att jag ändrar lite i originalrecepten efter min smak). Först ut blev denna woksås som bland annat innehåller hoisinsås och sesamolja. Woken blev nästan lika god som denna supergoda wok som jag brukar göra. Jag serverade woken med sambal oelek, sweet chilisås och jasminris, men det går säkert lika bra att servera den med nudlar. 

Grönsakswok
ca 4 - 5 portioner
Ca 1 ½ L valfri grönsaker i bitar, tunt skivade eller strimlade. 
(Jag tog 150 g tunt skivade broccolistjälkar, 2 tunt skivade morötter, 1 grovt hackad gul lök, 1 grovt hackad rödlök, ½ stor röd paprika i bitar, 1 normalstor squash (zucchini) skuren i bitar och en liten burk skivade bambuskott à 227 g (140 g avrunnen vikt).
Dessutom behövs:
1 - 2 fint hackade vitlöksklyftor
1 - 2 tsk riven färsk ingefära
1-2 krm grovmalen svartpeppar
Lite salt efter smak
ca 1 msk rapsolja till stekning
Woksås:
3 msk hoisinsås
3 msk kinesisk soja (jag använde Mrs Cheng´s)
2 tsk sesamolja
2 dl hett vatten
ca 1/4 grönsaksbuljongtärning
1 msk mörk maizenaredning

Gör så här: 
Förbered grönsakerna. Hetta upp oljan i en wokpanna eller i en stor stekpanna som tål hög värme. Ha i grönsakerna, vitlöken och ingefäran och låt allt steka några minuter tills grönsakerna fått fin färg (vänta dock med att ha i bambuskotten om du använder det). Ha på svartpeppar. Vispa ihop alla ingredienser till woksåsen och häll den i woken eller stekpannan. Häll av bambuskotten och rör ner dem. Låt woken koka i ca 2 - 3 minuter. Smaka av med salt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.