fredag 1 april 2016

Bakad potatis med kikärtsröra och currydressing



Bakad potatis med lite smör, salt, riven ost och en god röra är otroligt gott tycker jag. Jag brukar faktiskt till och med äta potatisskalet, vilket kanske inte så nyttigt med tanke på att potatis ofta är besprutad, men gott är det. 

Den här gången åt vi vår bakade potatis med en kryddig kikärtsröra och en svalkande currydressing. Denna jättegoda kombo är en riktig favorit, men eftersom jag är så glad i bakad potatis kommer det med stor sannolikhet att dyka upp flera recept på mumsiga fyllningar här på bloggen. Recept på den goda kikärtsröran hittar du här och receptet på currydressingen finns i detta inlägg.  

Det är tur att det finns god mat att glädja sig åt för just nu är jag måttligt road av allt det tekniska runt bloggen. Den senaste tiden har varit riktigt frustrerande på grund av att jag har haft problem med den nya layouten. Vissa av ändringarna som jag har gjort har inte sparats ordentligt, trots att jag gjort allt som står att jag ska göra, utan har ändrats tillbaka igen när jag loggat ut (inte kul!). Efter flera tappra försök, och lite överläggning med mer tekniskt begåvade människor, så hoppas jag och tror att problemen har ordnat sig.


Bakad potatis
Värm ugnen till 200 - 225 C. Tvätta bakpotatisar eller stora vanliga potatisar i ljummet vatten och skrubba skalet ordentligt. Torka dem med en kökshandduk. Lägg potatisarna på en plåt klädd med bakplåtspapper. Gör några små hål i potatisarna med en provsticka eller liknande. Sätt in plåten i mitten av ugnen och grädda i ca 60 - 90 minuter eller tills potatisen är mjuk inuti. Hur lång tid det tar  beror på hur stor potatisen är. Välj därför helst jämnstora potatisar så de blir färdiga samtidigt. Skär upp potatisarna på mitten och ha i vald fyllning. Förutom en god röra brukar vi alltid ha i en klick smör, lite salt och riven ost.

Currydressing
2 dl crème fraîche, turkisk yoghurt eller avrunnen fil (se här)
1 msk majonäs
1 ½ - 2 msk mangochutney  eller  äppelchutney (se här) (jag tar bort russinen)
1 tsk ketchup
1 krm salt
2 krm curry
1 liten pressad vitlöksklyfta

Gör så här: 
Blanda alla ingredienser i en skål. Smaka av dressingen och ställ den kallt i minst 30 minuter innan servering. (Jag brukar göra den dagen innan). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.