måndag 4 maj 2020

En smarrig "paj" med linsfyllning och potatisbotten


Denna "paj" med en annorlunda botten, gjord av riven potatis, lagade jag i i lördags. Jag fyllde den med en smakrik, krämig linsröra. Det blev fantastiskt gott! Att pajen blev god var kanske inte det mest förvånande utan det var att den höll i hop när jag snäppte upp formen. Den rivna potatisen hade bildat ett dekorativt rutmönster, vilket påminde lite om ett fågelbo. 

Originalreceptet på potatispajbotten kommer från bloggen 'The Wimpy Vegetarian' (se här), linsfyllningen är mitt egna bidrag. Det går naturligtvis att testa att ha i någon annan fyllning om du vill, men då kan gräddningstiden kanske behöva ändras. Jag kommer definitivt att prova fler varianter av denna smarriga paj i framtiden. 

Paj med linsfyllning och potatisbotten
ca 4 portioner
Fyllning: 
2 dl torra gröna linser 
vatten till blötläggning
1 msk olja
1 gul lök
1-2 tsk grillkrydda (jag använde min hemmagjorda, se här)
1 - 2 krm rökt paprikapulver
3 ½ - 4 ½ dl vatten
1 svampbuljongtärning eller grönsaksbuljongtärning
1 lagerblad
2 dl crème fraiche (jag använde lättvarianten)
1 msk dijonsenap (kan ersättas med den senap du har hemma)
3 msk hackad dill, färsk eller fryst
Salt och grovmalen svartpeppar efter tycke och smak
ca 2 dl riven ost till gratinering
lite matfett till att smöra formen med
Botten: 
1 kg potatis
1 tsk salt
1 msk rapsolja

Gör så här: 

Häll linserna i ett durkslag eller i en trådsil och skölj dem under rinnande kallt vatten en stund. Lägg över dem i en bunke och täck dem, plus lite till, med kallt vatten. Låt dem stå i ca 60 minuter. 

Värm upp ugnen till 200 C och smörj en springform, som mäter ca 24 cm i diameter, med lite matfett. 

Skala och finhacka löken. Hetta upp oljan i en stor stekpanna, ca 28 cm i diameter, med tillhörande lock. Ha i löken i stekpannan och låt den steka på medelvärme i ca 5 minuter. Tillsätt grillkryddan och det rökta paprikapulvret. Låt allt steka under omrörning i ca 1 minut. Tillsätt den mindre mängden vatten och smula i buljongtärningen. Ha i lagerbladet. Häll av linserna och ha i även dem i stekpannan. Låt det koka upp under lock och sedan småkoka i ca 25 - 30 min, eller tills linserna är mjuka men inte mosiga (saknar du lock kanske du kan prova att täcka stekpannan med en bit aluminiumfolie). Tillsätt mer vatten om det kokar helt torrt innan linserna är mjuka. Det bör dock inte vara nästan något vatten kvar i stekpannan när linserna kokat klart, för då kan fyllningen bli för tunn. Fiska upp lagerbladet och kasta det. Rör i crème fraichen, senapen och dillen i linsröran. Låt allt sjuda ihop i ca 4 - 5 minuter. Smaka av med salt och svartpeppar. Ställ undan linsröran så länge.

Skala potatisen och riv den grovt. Ta sedan upp lite av potatisen i taget, i dina händer, och krama ur så mycket av vätskan som det bara går. Lägg den urkramade potatisen i en bunke. Upprepa detta med all potatis. Blanda den rivna potatisen med oljan och saltet. Blanda väl. Tryck ut blandningen i ett jämnt lager i formen, med hjälp av händerna, så att det blir som ett pajskal. Sätt in formen i mitten av ugnen. Grädda i ca 20 - 25 min eller tills potatisen fått lite färg (se bild nedan). 


Ta ut formen ur ugnen. Höj ugnsvärmen till 225 C. Häll fyllningen på potatisen i formen. Strö på osten. Sätt tillbaka formen i ugnen igen och grädda pajen i ca 20 - 25 min, eller tills osten har smält och fått fin färg. Ta ut formen ur ugnen och låt den stå en stund innan du försiktigt tar bort den löstagbara kanten.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.