lördag 16 maj 2020

Vegetarisk veckomatsedel v.21 (2020)


Snart flyttar vår yngsta dotter in i sin nya lägenhet. Maken har äntligen renoverat klart den. Han har verkligen slitigt hårt, och lagt i stort sett all sin lediga tid på att renovera de senaste två månaderna. Han är superduktig och noggrann, vilket syns på slutresultatet för lägenheten blev kanonfin. Det känns jätteskönt att det projektet nu är avslutat så att vi kan återgå till ett mer normalt liv igen. Nästa uppgift blir att göra i ordning husbilen inför sommaren. Det ser vi fram emot. 

I dag kommer vår äldsta dotter och hennes sambo hit en stund. Vi ska träffa dem ute, nere vid odlingslotten. Just nu är det soligt, men det kom en rejäl regnskur för bara någon timme sedan, och det syns dessutom några oroväckande mörka moln i horisonten, så jag håller jag både tummar och tår för att solen ska fortsätta att skina. Jag har nämligen lovat att bjuda våra gäster på lunch ute i det fria. På menyn står det soppa och piroger. Pirogerna gjorde jag en annan dag men soppan ska kokas. Jag ska alldeles strax ut i köket och sätta igång med den uppgiften. Innan dess ska jag lägga ut dagens inlägg, som är en ny vegetarisk matsedel inför den kommande veckan. Ha en riktigt trevlig helg! 😊 

Måndag: Sötpotatisbullar, serveras med tomatsalsa och en blandad sallad


Tisdag: Blomkålsgratäng med ägg- och persiljesås serveras med rivna morötter samt kokt potatis eller en bröd (gärna ett mörkt bröd).



Onsdag: Någon av familjens favoriträtter eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys.

Torsdag (Kristi himmelsfärdsdag): Grillade grönsaker serveras med en annorlunda potatisgratäng med krispig cornflakestopping. 





Fredag: Paj med linsfyllning och potatisbotten, serveras med färska grönsaker. 


Helg: Friterad pankopanerad falsk fisk serveras med jasminris och stekta grönsaker i sötsur sås



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.