onsdag 20 maj 2020

Vita bönbiffar med purjolök och grillkrydda


För att tag sedan skrev jag om att jag får besvär av att äta lök. Nu har jag börjat testa att käka lite lök igen, med blandat resultat. Denna gång gick det hyfsat, men en annan gång, när jag kokade soppa med lökfond, så gick det inte alls bra utan jag fick en jättejobbig reaktion. Jag vill ju så gärna kunna laga mat med lök i så jag kommer att fortsätta med mina försök tills jag hittar en lagom löknivå, eller tills jag blir ordentligt övertygad om att det absolut inte går. 

Vita bönbiffar med purjolök och grillkrydda
400 - 450 g kokta vita bönor (se häralternativt 2 tetra eller 2 normalstora burkar med konserverade vita bönor
2 ägg
2 ½ dl finstrimlad purjolök
ca 1 msk grillkrydda, köpt eller hemmagjord (se här)
½ - 1 tsk salt (ta den mindre mängden om du använder köpt grillkrydda, eftersom den innehåller salt)
2 msk potatismjöl
1 ½ - 2 ströbröd (börja med den mindre mängden och tillsätt mer om du tycker att det behövs)
Matolja till stekning

Gör så här:
(Häll av konserverade bönor och skölj gärna av dem under rinnande kallt vatten innan de används)Mosa bönorna med en gaffel i en bunke eller mixa dem lite grovt i matberedaren (med knivarna monterade). Tillsätt äggen, purjolöken, saltet, grillkryddan och potatismjölet. Rör ner ströbrödet, börja med den mindre mängden  för ströbrödet sväller när smeten har stått ett tag. Blanda ihop allt till en smet. Ställ smeten kallt i minst 30 minuter (jag brukar ibland låta min smet stå över natten). Forma runda fina biffar. Tillsätt mer ströbröd, lite i taget, om smeten är för lös för att forma. Stek biffarna på medelvärme i oljan i några minuter per sida. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.