torsdag 14 maj 2020

Portionsbitar med skållat kross


Idag har jag bland annat varit upptagen med att bakat lite matbröd. Jag var så inne i det jag höll på med att jag nästan på glömma bort att lägga ut ett nytt inlägg här på bloggen. Ett av dagens alster på brödfronten är dessa portionsbitar med skållat kross. Originalreceptet på degen kommer från matklubben.se. Där bakas degen ut till limpor, men jag valde istället att trycka ut degen i en mindre långpannan och göra portionsrutor av den. Det funkade jättebra och bröden blev jättegoda. 

Portionsbitar med skållat kross
blir 16 - 20 stycken beroende på storlek
Skållning:
2 dl rågkross eller vetekross
2 dl grovt rågmjöl
2 tsk salt
4 dl kokande vatten
Deg:
Skållningen ovan
1 dl ljummet vatten, 37 C varmt
50 g jäst
1 rumsvarmt ägg
½ dl rapsolja eller liknande matolja
ca 8 - 9 dl vetemjöl + lite extra till utbakningen

Gör så här: 
Skållning: Blanda rågkrosset, eller vetekrosset, med det grova rågmjölet och saltet i en degbunke. Häll på vattnet och blanda allt väl. Låt blandningen svalna till 37 C. 

Deg: Vispa ut jästen i vattnet i en skål. Ha sedan i detta i bunken med skållningen. Rör i ägget och oljan. Arbeta in vetemjölet, lite i taget, tills det blir en smidig deg. ha upp den på en mjölad arbetsyta och knåda den i några minuter. Forma en stor boll av degen och lägg tillbaka den i bunken igen. Täck bunken med ett lock eller plastfolie och låt den stå på en varm plats i ca 60 min (jag ställde bunken i skåpet över kylen). 

Lägg två bakplåtspapper lite omlott i en mindre långpanna med hög kant, ca 25 x 35 x 5 cm. Tryck ut degen i ett jämt lager i formen med hjälp av mjölad hand. Ta en degskrapa och tryck ner den en liten bit i degen så att det blir 16 - 20 jämnstora rutor. Täck formen med en bakduk och låt den stå i rumstemperatur i ca 30 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 200 C. 

Sätt in formen i mitten av ugnen och grädda i ca 25 - 30 minuter, eller tills brödet är 98 C inuti. Ta ut formen ur ugnen. Stjälp upp brödet upp och ner på ett brödgaller. Dra bort bakplåtspapperna och släng dem. Vänd på brödet och lägg på en bakduk. Låt brödet kallna och dela det sedan i bitar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.