fredag 28 juli 2017

Gratinerad pizzapotatis


Det ursprungliga receptet till denna härliga potatisrätt hittade jag på en matblogg som heter 'Hurry the food up' (se här), men i vanlig ordning så har jag gjort en egen version av det receptet. Jag hade faktiskt inte någon större förhoppning om att denna rätt skulle bli en hit, eftersom jag kan ha lite svårt för kombinationen tomat och potatis, men både jag och maken tyckte att pizzapotatisen var supergod 😋. Vi käkade potatisen som ensamrätt, med pizzasallad och rårivna morötter, men nästa gång ska jag nog ha någon form av vegetarisk biff eller liknande till också, så att det blir en mer mättande och mer komplett måltid.

Gratinerad pizzapotatis
ca 4 portioner
ca 1 kg skalad potatis av en fast sort (jag tog färskpotatis)
1 msk olivolja
½ tsk salt
½ tsk vitlökspulver
1 tsk lökpulver
1 krm grovmalen svartpeppar
1 strimlad mozzarellaboll (à ca 125 g) 
ca 2 dl riven ost 
ca ½ dl smulad salladsost (kan uteslutas men jag hade på det eftersom vi hade lite sådan över i kylen)
lite färsk basilika till garnering
Tomatsås
250 g passerade tomater
1 tsk italiensk salladskrydda
1 krm grovmalen svartpeppar

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 225 - 250 C och klä en långpanna med bakplåtspapper. Blanda oljan, saltet, vitlökspulvret, lökpulvret och svartpeppar i en bunke. Skär potatisen i ca 3 mm tjocka skivor. Ha i dem i bunken och vänd runt dem så att de täcks av kryddoljan. Lägg ut potatisskivorna på plåten. Grädda dem i den övre delen av ugnen i ca 10 minuter. Rör under tiden ihop tomatsåsen. Ta ut plåten ur ugnen och bred på såsen på potatisarna. Fördela ostarna jämnt över hela ytan. Sätt tillbaka plåten i ugnen igen och fortsätt grädda i ca 10 - 15 minuter, eller tills potatisen är mjuk och osten smält och fått fin färg. Ta ut plåten ur ugnen. Garnera potatisen med färsk basilika. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.