söndag 23 juli 2017

Veckomatsedel v.30

I natt har jag sovit ganska dåligt för jag har haft ont både i nacken och i magen. Jag är ändå tacksam över att jag lyckades få några timmars sömn, för ibland händer det har jag så ont i kroppen att jag inte kan sova alls. För att hämta igen mig lite efter nattens pärs så ska jag bara ta det lugnt idag. Jag ska bara skriva det här inlägget och förbereda mat inför morgondagen, sedan kanske jag läser en bok, kollar på något trädgårdsprogram och vilar mig lite inför den kommande arbetsveckan. Vi får väl se vad som händer. 

Veckans matsedeln är full av lättlagade, somriga maträtter. Hoppas ni hittar något som ni vill testa. Ha en riktigt bra dag! 😊

Måndag: Squashfräs med pasta och riven ost äter vi ofta nu under sommaren. Förutom att det är ett utmärkt sätt att använda vår hemodlade squash på, så är squashfräs superenkelt att laga och smakar fantastiskt gott. Servera gärna lite rivna morötter till. 


Tisdag: Paneer i het kokossås är, trots namnet, en alldeles lagom kryddstark asiatisk gryta. Servera den goda grytan med äggnudlar och gärna lite färska grönsaker vid sidan av. Om du inte vill göra egen paneer kan den ersättas med halloumi eller fast tofu.


Onsdag: Någon av familjens favoriträtter eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys.

Torsdag: Idag blir det en matig paj fylld med smaskigheter som broccoli, lagrad prästost och soltorkade tomater. Servera pajen med en god sallad och eventuellt lite gott bröd. 


Fredag: Dessa grymt goda gyrosbiffar är en riktig favorit. De smakar förträffligt bra inrullade i (hembakade) tunnbröd (se här) tillsammans med sallad, lök, tomater och tzatziki med dill


Helg: Dagens smaskiga italiensk auberginegratäng serveras med en fräsch sallad, marinerade bönor och ett ljust bröd. Kanongott och smakrikt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.