söndag 9 juli 2017

Veckomatsedel v.28


Ännu en härlig sommarvecka har passerat och det är dags för en ny veckomatsedel. Igår fick vi besök av ett trevligt och glatt gäng värmländska trädgårdsentusiaster. Efter besöket var jag ganska trött, så resten av eftermiddagen och kvällen tog jag det bara lugnt. Idag tänker jag fortsätta att vara inne och vila mig i form inför den kommande arbetsveckan. Denna vecka är det kantskärning och rensning av rabatter som står på schemat. De arbetsuppgifterna är ganska ansträngande för min kropp, så har jag brukar inte ha så mycket ork kvar när arbetsdagen är slut. Veckas mat får därför bli lättlagad och enkel. 

Måndag: Idag blir det kanongod vegetarisk husmanskost i form av morotsbiffar och stuvade makaroner. Kokt broccoli och lite färska grönsaker smakar bra att servera till. 


Tisdag: Couscous med grönsaker och Rachel Khoos kryddmix är en snabblagad, smakrik, maträtt. Servera gärna couscousen med oliver, hummus och en kall yoghurtsås smaksatt med vitlök och harissa. 


Onsdag: Någon av familjens favoriträtter eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys.

Torsdag: Squashgratäng med keso och dill är lika god att äta varm som kall. Servera den gärna med lite färska grönsaker och ett gott bröd. 


Fredag: En mumsig panpizza, med bladspenat och mozzarella, passar bra på fredagskvällen. Pizzasallad är ett givet tillbehör. 


Helg: I helgen hoppas jag på bra väder så att vi kan plocka fram grillen och grilla lite goda grönsaker smaksatta med en smarrig enkel marinad. Till det passar det bra med ugnsstekt potatis och en krämig coleslaw, smaksatt med srirachasås för att få lite extra sting. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.