onsdag 5 juli 2017

Röra ihop bröd med morötter och äpple


Röra ihop bröd är ett lättbakad bröd med bikarbonat som jäsmedel. Jag fastnade för det här receptet eftersom det lät lite spännande att det innehöll rivna morötter och äpplen. Receptet kommer från 'Mitt kök' (mittkok.expressen.se), men som vanligt har jag gjort lite ändringar. Jag dubblerade det ursprungliga receptet, så att det blev två limpor istället för en. Dessutom bytte jag ute hälften av rågmjölet emot grahamsmjöl, bytte ut havregrynen mot rågflingor, minskade en aning på mängden bikarbonat & hade i lite mer fil. Slutresultatet blev ett saftigt och gott bröd som jag med största sannolikhet kommer att baka fler gånger. 

Röra ihop bröd med morötter och äpple
blir 2 limpor
8 dl vetemjöl
3 dl grovt rågmjöl
3 dl grahamsmjöl (eller ytterligare 3 dl grovt rågmjöl)
4 dl rågflingor (eller havregryn)
1 msk bikarbonat
1 ½ tsk salt
10 dl filmjölk eller naturell yoghurt
1 dl ljus sirap
ca 4 dl finrivna morötter
2 små äpplen, grovt rivna (jag lät skalet vara kvar)
lite matfett till att smöra formarna med

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 175 C och smöra 2 stycken limpformar à 1 ½ liter. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Ha i filen eller yoghurten, sirapen, morötterna och äpplena. Rör om ordentligt så att allt blandas väl. Fördela den lösa degen i formarna. Grädda i den nedre delen av ugnen i ca 90 minuter, eller tills brödens innertemperatur är 98 C. Ta ut brödet ur ugnen och lossa det ur formarna. Låt bröden svalna på galler under duk. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.