torsdag 6 juli 2017

Jordgubbssylt


Förra veckan sålde de billiga jordgubbar i matbutiken där vi bor. Vi passade då på att köpa en hel låda med jordgubbar som vi sedan frös in, så att jag har bär att koka sylt på under vintern. Vi odlar i och för sig egna jordgubbar, men de "gubbarna" vill jag inte använda till sylt utan ungarna och maken får äta dem färska istället. Förra året bytte vi ut våra gamla jordgubbsplantor och grävde om i landet. De nya plantorna, av sorterna Polka och Honeoye, ser mycket lovande ut och smakar jättegott enligt smakpanelen. 

Jag är tyvärr allergisk mot färska jordgubbar, men jag kan, som tur är, i alla fall äta dem i form av sylt. Det är fantastiskt gott med en klick hemmagjord sylt i en skål fil eller yoghurt. En mindre nyttig men ack så god kombination är att ta ett lass vaniljglass, toppa den med ett krossat digestivekex, ringla på lite chokladsås och avsluta med en klick hemkokt jordgubbssylt. Himmelskt! 😍😋

Jordgubbssylt
1 kg skivade jordgubbar, färska eller frysta
500 g syltsocker
ev. lite atamon (flytande konserveringsmedel) till att skölja ur burkarna med

Gör så här: 
Blanda jordgubbarna med syltsockret i en gryta (om du använder frysta jordgubbar så blir det bäst om de får ligga i grytan och tina först innan sockret tillsätts). Låt det koka i ca 5 - 10 minuter. Rör om då och då. Ta av grytan från värmen och låt den stå i ca 5 minuter. Skumma ytan = ta bort det ljusa, gråaktiga skummet från ytan. Häll upp sylten på väl rengjorda glasburkar med täta lock. (Jag brukar skölja ur burkarna med hett vatten blandat med lite atamon innan jag häller i sylten). Fyll på med sylt ända upp till kanten av burkarna och skruva på locken direkt. Förvara burkarna svalt, öppnad burk bör förvaras i kylen. 

Härligt med röda gubbar i trädgårdslandet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.