lördag 29 juli 2017

Kaka med blåbär, cream cheesefyllning och smultopping


Jag har firat min födelsedag nu i dagarna och då bjöd jag på den här kakan. Vi gillar inte vanliga, gräddiga, tårtor så jag brukar inte bjuda på det när jag har kalas. Det finns ju så mycket andra goda bakverk att välja på. I år föll valet på denna saftiga och goda kaka, fylld med blåbär och en krämig cream cheesesmet. Som om det inte skulle vara nog så är kakan dessutom toppad med ett krispigt smuldegstäcke 😋. Den här smarriga kakan kan jag verkligen rekommendera er att testa. 

Receptet hittade jag för ganska länge sedan på en amerikansk matblogg. Exakt vilken blogg det var kommer jag dessvärre inte längre ihåg.  

Kaka med blåbär och cheesecakefyllning
blir 1 hög kaka à ca 24 cm i diameter
Smuldeg: 
100 g kallt smör
2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1, 25 dl strösocker
Botten: 
75 g riktigt mjukt, rumsvarmt, smör
1, 5 dl strösocker
1 stort rumsvarmt ägg + 1 extra äggula
1 tsk vaniljextrakt eller 1 tsk vaniljsocker
2 dl rumsvarm filmjölk
3, 5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Fyllning: 
300 g rumsvarm cream cheese (typ philadelphiaost)
1 äggvita
1 tsk vaniljsocker
1 dl strösocker
3 - 4 dl blåbär, färska eller frysta (om du använder frysta bär så rekommenderar jag att du blandar dem med ½ - 1 msk majsstärkelse)

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 175 C. Tryck fast ett bakplåtspapper i botten av en springform, à ca 24 cm i diameter, och smörj insidorna med lite smör. Nyp ihop alla ingredienser till smuldegen i en bunke och ställ den sedan kallt så länge. 

Vispa det mjuka smöret med sockret, till kakbotten, tills det blir ljust och poröst. tillsätt ägget och äggulan. Vispa en stund till. Blanda mjölet med bakpulvret i en skål. Ha i detta i smeten omväxlande med filmjölken. Blanda allt väl. Bred ut smeten i botten av formen. 

Rör ihop cream cheese, äggvita, socker och vaniljsocker till fyllningen. Klicka detta ovanpå smeten i formen. Fördela bären över ytan. Strö på smuldegen. Grädda kakan i den nedre delen av ugnen i ca 60 minuter. Ta ut kakan ur ugnen och låt den svalna i formen. Förvara sedan kakan i kylen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.