onsdag 29 maj 2019

Vaniljkaka på mitt sätt


Om ni vill bjuda på något lättbakat och gott till fikat rekommenderar jag er att testa denna smarriga vaniljkaka. Jag skulle egentligen baka en "vanlig" vaniljkaka, med enbart mjölk och smör i fyllningen, men vi hade ingen mjölk hemma så jag fick ta grädde istället. Jag var osäker på hur det skulle gå, eftersom proportionerna blev annorlunda än i originalet, men kakan blev jättebra och supersaftig. Kakan är visserligen god som den är men jag kan tänka mig att den blir ännu godare tillsammans med lite bär. Mums! 😋

Vaniljkaka
3 ägg
2 ½ dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 ½ dl hett vatten
Fyllning:
100 g smör
2 ½ dl matlagningsgrädde, jag använde milda mat extra med 4 % fett
1 msk vaniljsocker

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 175 C. Smöra och bröa en rund kakform, à ca 22 cm i diametern. 

Knäck mer äggen i en bunke. Tillsätt sockret. Vispa blandningen  med elvisp i ca 4 - 5 minuter, tills det blir vitt och pösigt. Blanda mjölet med bakpulvret och vaniljsockret i en skål. Rör ner detta i äggsmeten. Tillsätt vattnet och rör smeten slät. Häll den i formen. Ställ in formen på gallret i den nedre delen av ugnen och grädda i ca 40 minuter. Känn med sticka! Den ska komma ut torr. 

Ta ut formen ur ugnen. Lossa kakan ur formen och lägg den på ett fat. Låt den svalna en stund. Gör under tiden fyllningen genom att skära smöret i små klickar och blanda dem med grädden i en kastrull. Låt det småkoka under omrörning i ca 5 minuter. Ta av kastrullen från värmen. Rör ner vaniljsockret. 

Dela kakan i två bottnar. Lägg ena botten ett fat med den skurna sidan upp. Stick hål i kakbotten med en provsticka. Häll på 1/3 av fyllningen. Lägg den andra botten med den skurna sidan upp på ett annat fat. Stick hål även i denna kakbotten med en provsticka. Häll på 1/3 av fyllningen även på den botten. Lägg sedan ihop bottnarna med de skurna sidorna mot varandra. Stick hål på ovansidan av kakan med en provsticka. Häll på resterande fyllning. Ställ kakan kallt över natten. Garnera gärna med bär. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.