onsdag 1 maj 2019

Ett underbart gott, gratinerat lökdipp (som vi nästan hann äta upp innan jag tog bilden)


Hoppas att ni hade en trevlig valborgsmässoafton i går. Vi hade en lugn kväll. Våra vänner, som skulle ha kommit hit, fick tyvärr förhinder i sista stund och blev därför tvungna att ställa in besöket. Det hade varit kul att träffa dem, men det kommer fler tillfällen. 

Idag ska vi ha födelsedagskalas för maken. Vår yngsta dotter, med sällskap, kommer hit lite senare idag för att käka mat och fika. Vår äldsta dotters pojkvän fyller också år nu så de kommer inte hit. De har nyligen flyttat till Stockholm och eftersom vi har inte varit där än tänkte vi passa på att gratta alla som har fyllt när vi åker dit och hälsar på dem. 

Senast som ungdomarna var här så käkade vi detta mycket mumsiga, gratinerade, lökdipp, som vi bredde på nybakade, frasiga frallor. När vi hade käkat upp nästan hälften av dippet kom jag på att jag inte tagit någon bild. Jag fick därför, lite hastigt och lustigt, avbryta ätandet och ta med formen ut i köket för att åtgärda problemet. Det blev inte världens bästa bild men ni får i alla fall en uppfattning om hur dippet ser ut. Jag rekommenderar er verkligen att testa detta för det var supergott! 😋

Receptet nedan är min tolkning av ett recept som kommer ifrån 'Laura in the kitchen' (se här)

Gratinerat lökdipp
1 msk smör + lite extra till formen
500 g gul lök
1 dl vatten
½ tsk salt
2 krm grovmalen svartpeppar
2 - 3 krm rökt paprikapulver
1 krm vitlökspulver
300 g naturell färskost, typ philadelphia (jag tog light)
1 dl crème fraiche (jag använde lättvarianten med 15 % fett)
2 dl riven lagrad ost'
1 tsk torkad persilja

Gör så här: 
Skala och finhacka löken. Hetta upp smöret i en stor stekpanna och stek löken, på medelvärme, tills den fått fin färg och mjuknat (det tar ca 10 - 15 min). Tillsätt vattnet, lite i taget under tiden. Ha i saltet och kryddorna. Stek allt i ytterligare någon minut. Lägg över löken i en skål och låt den kallna i kylen.  

Värm upp ugnen till 225 C och smöra en ugnsfast form med lite matfett. Rör ihop färskosten med crème fraichen och den rivna osten i en bunke. Blanda ner löken och den torkade persiljan. Bred ut allt i formen. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 - 25 minuter. Servera dippet varmt eller ljummet. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.