måndag 27 januari 2020

Formfranska i långpannan


Som jag skrivit om flera gånger tidigare så tycker jag att det är terapeutiskt och avslappnande att baka matbröd. Jag gör det därför ofta för att stressa av när jag har mycket att tänka på. Dessa mjuka och goda formfranskor bakade jag senast som jag hade en extra stressig period. Jag förenklade det hela genom att grädda hela degen i en mindre långpanna. När brödet hade svalnat delade jag det i fyra formfranskor. Smidigt, eller hur.

Formfranska i långpannan
blir 4 stycken formfranskor
2 pkt torrjäst à ca 14 g
10 dl vatten, 40 C varmt
1 dl rapsolja eller liknande matolja
2 msk strösocker
3 tsk salt
ca 20 dl vetemjöl + lite till utbakningen

Gör så här: 
Blanda hälften av vetemjölet med jästen i en degbunke. Låt det stå i ca 10 minuter. Tillsätt vattnet, oljan, sockret och saltet. Blanda allt väl. Arbeta in resten av vetemjölet, lite i taget, tills du fått en smidig deg. Ha upp den på en mjölad arbetsyta och knåda den i ca 8 - 10 minuter. Forma en stor boll av degen och lägg tillbaka den i bunken. Täck bunken med ett lock eller plastfolie och låt den stå i rumstemperatur i ca 50 - 60 minuter. 

Lägg två bakplåtspapper lite omlott i en långpanna (använd gärna en mindre långpanna, ca 25 x 35 cm, med höga kanter så blir bröden högre). Se till att papperet sticker upp en bra bit ovanför kanterna. 

Lägg degen i formen. Tryck, eller kavla, ut degen så att den blir jämntjock. Nagga hela ytan med en gaffel. Täck degen med en bakduk och låt den jäsa i ca 30 - 40 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 200 C. 

Sätt in formen på gallret i den nedre delen av ugnen och grädden brödet i ca 40 minuter, eller tills det är 98 C inuti (tar längre tid om du gräddar i en mindre form). Ta ut formen och stjälp upp brödet upp och ned på ett brödgaller. Ta loss bakplåtspapperen och släng dem. Vänd sedan på brödet igen och lägg på en bakduk. Låt det kallna helt innan du delar det i 4 lika stora delar.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.