lördag 25 januari 2020

Vegetarisk veckomatsedel v.5 (2020)


Den här helgen har vi inget speciellt inplanerat, vilket känns riktigt skönt. Vi kanske tar en promenad senare idag, för väderprognosen visar nämligen att det ska bli soligt. Förutom att promenera tänkte jag också ta mig tid till att laga lite extra god mat. Det blir en variant av gratinerade auberginerullar, fyllda med fetaost och soltorkade tomater. Det finns ett liknande recept i dagens inlägg, som är en vegetariska matsedel för den kommande veckan, men de auberginerullarna är fyllda med spenat och färskost. Den varianten är supergod, så jag har höga förväntningar på dagens middag. Innan jag börjar förbereda maten ska jag först göra maken sällskap vid köksbordet och käka min mumsiga havregrynsgröt. Ha en riktigt trevlig helg!

Måndag: Pasta med en enkel och god linssås, toppas med lite riven ost och serveras med rivna morötter. 


Tisdag: Cauliflower butter masala, serveras med basmatiris och en klick äppelchutney med dadlar (se här). En krispig råkostsallad blir ett perfekt tillbehör. 


Onsdag: Någon av familjens favoriträtter eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys.

Torsdag: Blomkåls- och potatissoppa med dragon, serveras med Kristinas surdegslimpa



Fredag: Fantastiskt goda fyllda bönburgare serveras i hamburgerbröd tillsammans med ketchup, smörgåsgurka och en krämig colslaw, smaksatt med tacosås. Ha gärna färska grönsaker och någon form av ugnsstekt potatis till också.


Helg: Gratinerade auberginerullar, fyllda med spenat och färskost, serveras med en blandad sallad, samt kokt matvete eller ett frasigt  bröd. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.