onsdag 22 januari 2020

Kryddiga bönbiffar med morot och majs


Dessa kryddiga bönbiffar, med morot och majs, gjorde jag för ett tag sedan. Vi käkade de goda biffarna med en kall sås samt kokt matvete, som jag hade blandat med stekta wokgrönsaker (se här och här). Det var en jättegod kombination. Dessvärre var biffarna lite lösa i konsistensen och föll lätt sönder, både när jag stekte dem och efteråt, så jag kommer nog inte att göra dem fler gånger. Det går säkert att ändra i receptet för att få dem att hålla ihop bättre, men jag har redan flera fungerande recept på bönbiffar i min samling och tycker därför inte att just detta recept behöver sparas. Jag kommer inte längre ihåg vart jag hittat originalreceptet, men all heder åt receptmakaren för den goda smaken på biffarna. 

Kryddiga bönbiffar med morot & majs
ca 12 biffar
250 g morötter
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 finhackad chilifrukt
1 tsk curry
200- 250 g kokta svarta bönor (se här) alternativt 1 tetra eller normalstor plåtburk konserverade bönor
1 ägg
1 dl riven lagrad ost
1 dl majskorn, väl avrunna
1 ½ dl havregryn
1 tsk salt
1 krm grovmalen svartpeppar
Rapsolja till stekning

Gör så här: 
Skala och grovriv morötterna. Skala och finhacka löken och vitlöken. Hetta upp ca 1 msk olja i en en stekpanna. Ha i löken och morötterna och låt dem steka på medelvärme i ca 10 minuter. Tillsätt vitlöken, chilin och curryn och låt allt steka i ytterligare någon minut. Lägg sedan över fräset i en skål och låt det svalna. 

Mosa eller mixa bönorna lite grovt i en bunke eller i matberedaren (häll först av konserverade bönor och skölj dem gärna under rinnande vatten innan de används). Tillsätt grönsaksfräset, ägget, majsen, havregrynen, saltet och pepparn. Blanda allt väl till en grov smet. Ställ den kallt i minst 15 minuter. Forma sedan 12 jämnstora biffar av smeten med vattensköljda händer. Lägg dem på ett fat. Ställ dem eventuellt kallt i ca 15 minuter. Hetta upp lite olja i en stekpanna. Stek några biffar i taget, på medelhög värme, i ca 4 - 5 minuter per sida.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.