måndag 26 oktober 2020

En slags hemmagjord röd currypasta


När vi skördade vår chili, för ett tag sedan, passade jag på att göra en sats hemmagjord röd currypasta. I år odlade vi en chilisort som kallas ungersk rund. Den smakade mer som en lite starkare paprika än som en chili, så jag tyckte inte riktigt att den passade att använda för att hotta upp maten. Däremot passade den alldeles utmärkt att använda i min hemmalagade, vitlöksfria, currypasta. Den färdiga currypastan frös jag in i en istärningslåda. När pastan var genomfryst lossade jag tärningarna och lade dem i en plastpåse, som jag lade tillbaka i frysen, så nu har jag currypasta som räcker i flera månader. Helt perfekt! 👍 

Hemmagjord röd currypasta
ca 100 g mild röd chilipeppar eller röd paprika (jag använde en mild chilisort som heter ungersk rund)
2 - 4 starka röda chili t.ex. thaichili (anpassa mängden efter din egen smak)
½ liten gul lök, finhackad (går att ersätta med 2 - 3 vitlöksklyftor)
1 msk finriven färsk ingefära
1 finhackad citrongrässtjälk
3 - 4 torkade limeblad
½ tsk malen koriander
1 tsk thaisoja
salt efter smak

Gör så här: 
Mixa alla ingredienser till en kryddpasta. Smaka av. Fördela pastan i istärningsformar och ställ dem i frysen. Ta loss pastan ur formarna när den blivit genomfryst, och förvara pastatärningarna i en tät plastpåse i frysen. Ta upp så mycket currypasta som du vill använda när det är dags att laga mat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.