lördag 24 oktober 2020

Vegetarisk veckomatsedel v.44 (2020)


Idag blir det lugnt på matlagningsfronten. En del av renoveringsgänget kommer visserligen hit, men de kommer inte förrän framåt eftermiddagen så de fixar egen lunch. Maken och jag ska käka rester från gårdagen (en mumsig rotfruktssoppa). Någon form av fika kanske jag svänger ihop så att jag har något att bjuda på i alla fall. Vi träffas ju bara ute så det är inte så lätt att bjuda på något avancerat. 

Det ska vara hyffsat väder här nu i helgen så i morgon ska vi ner till odlingslotten och förbereda den inför vintern. Vi ska bland annat täcka in våra utemöbler med en presenning och klä persikoträdet, samt några av rosorna, med säckväv. Det är visserligen odlingszon två här i Vadstena, men det blåser ganska friskt nere vid sjön så vi täcker trädet och rosorna för att vara på den säkra sidan. Vi ska även snygga till lite i rabatterna och i odlingslådorna. Det finns en del ätbart kvar, i form av grönkål, palmkål, mangold och jordärtskockor, och dessa plantor ska få stå kvar över vintern. Det kan ju vara trevligt att ha tillgång till lite grönt även under vintern. 

Det var lite om vad som händer här i helgen. Nu måste jag avsluta dagens inlägg, som är en vegetarisk matsedel för den kommande veckan, och istället gå ut i köket och fixa min frukostgröt. Min mage kurrar nämligen så högt så att maken trodde att det var ett stridsflygplan som kom flygande 😂. Ni får ha en riktigt trevlig helg! 😊

Du kommer till recepten genom att klicka på den kursiva texten. 


Tisdag: Fajitakryddad böngryta serveras med ris och riven ost

Onsdag: Valfri favoriträtt eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys

Torsdag: Het och syrlig vitkålssoppa serveras med ett gott bröd

Fredag: En variant av stromboli fylld med vegetarisk salami och diverse andra smarriga grejer



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.