torsdag 29 oktober 2020

Vegetarisk chili med pumpa


Ett flertal matbutiker har bra pris på pumpa denna vecka, så passa på att köp en och testa denna kanongoda pumpachili. Jag måste säga att jag överraskade mig själv när det visade sig att jag gillade denna chili så mycket. Pumpa har nämligen aldrig varit en favorit hos mig. Jag har varken gillat smaken eller den, ibland, något gryniga konsistensen. Nu har jag fått tänka om. Sedan jag startade bloggen för fyra år sedan har jag nämligen lagat ett flertal pumparätter som faktiskt har varit väldigt goda, ja till och med riktigt smarriga. Den gemensamma nämnaren för dessa högst ätbara pumparätter är att de är kryddstarka, vilket gör att själva pumpasmaken inte blir dominant. Jag har dessutom använt butternutpumpa, eftersom jag tycker att det är den pumpa som har bäst konsistens. Jag är glad över att jag vågade fortsätta utmana mitt pumpamotstånd, för annars hade jag gott miste om massor med smaskiga maträtter. 

Vegetarisk chili med pumpa
ca 4  6 portioner
1 msk olivolja
2 gula lökar
1 kg butternutpumpa eller liknande matpumpa
2 pressade vitlöksklyftor 
1 - 2 msk chilipulver (jag tog 1 ½ msk av mitt hemmagjorda chilipulver, se här)
1 ½ tsk malen spiskummin
2 krm grovmalen svartpeppar
1 krm malen kanel
500 g krossade tomater
2 dl vatten
1 msk schalottenlöksfond eller grönsaksfond 
1 tsk kakao
1 lagerblad
1 tsk oregano 
ca ½ tsk salt (ta mer eller mindre efter egen smak)
ev. lite hackad persilja eller färsk koriander till garnering
Till servering: 
En klick crème fraiche eller turkisk yoghurt, lite riven lagrad ost, eller smulad fetaost, samt vanligt kokt ris eller vitt bröd.

Gör så här: 
Skala och finhacka löken. Skär pumpan i ca 1 -1 ½ cm tjocka skivor. Skala skivorna och kärna ur dem. Hetta upp oljan i en stor stekpanna med hög kant. Ha i löken och pumpan och låt det steka på hög värme i ca 10 - 15 minuter, tills löken och pumpan har fått lite färg. Rör om då och då så att det inte bränns vid. Tillsätt vitlöken, chilipulvret, spiskumminen, svartpepparn och kanelen. Låt allt steka under omrörning i ca 1 minut. Häll i tomaterna, vattnet och fonden. Tillsätt kakaon, lagerbladet, oreganon och saltet. Blanda allt väl. Låt grytan koka upp sänk sedan värmen under stekpannan så att grytan bara småkokar. Lägg på ett lock eller täck stekpannan med en bit aluminiumfolie och låt grytan puttra på svag värme i ca 30 - 40 minuter, eller tills pumpan mjuknat. Rör om då och då. Smaka av. Garnera ev. med lite hackad persilja eller färsk koriander.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.