fredag 27 januari 2017

Het vegetarisk böngryta med kokosmjölk


Idag tog jag en välbehövlig sovmorgon ända till kvart i åtta. Det låter kanske inte så märkvärdigt men det var jättelänge sedan som jag sov så länge. Att jag kunde sova så ovanligt länge beror på att jag är inne i en period då jag har förskräckligt ont i min kropp på grund av min EDS (Ehlers-Danlos syndrom) och det gör mig väldigt trött 😫. 

Något annat som kan göra vem som helst trött och grinig är det gråtrista väder som vi har här i dag. Det är ju några månader kvar på vintern så jag antar att vi får dras med att det är grått, mörk och kallt en stund till. Det är tur att vi också har soliga dagar lite då och då, så att att vi ibland påminns om att vi går mot ljusare tider 😄. 

Under den här något dystra och färglösa årstiden kan det behövas lite färg och smak på maten tycker jag. Denna underbart goda och färggranna gryta, innehållande bland annat bönor och kokosmjölk, är ett strålande exempel på sådan mat. Att den dessutom är billig, nyttig och enkel att laga skadar ju inte heller, eller hur? Vi käkade grytan med basmatiris och en klick äppelchutney (se här). 

Receptet nedan är min version av ett recept som jag hittade på allrecipes.com

Het böngryta med kokosmjölk
ca 4 - 5 portioner
1 msk rapsolja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 röd paprika
1 tsk finriven färsk ingefära
1 tsk curry 
1 tsk malen spiskummin
½ tsk chilipulver
½ tsk gurkmeja
ca 2 tsk srirachasås (superhet chilisås, se bild) alternativt 2 - 3 tsk sambal oelek
1 burk kokosmjölk à 400 ml 
½ grönsaksbuljongtärning
400g kokt vita bönor (se här) alternativt 2 tetra eller 2 normalstora burkar med konserverade bönor
ca 1 dl frysta gröna ärtor
salt efter smak

Gör så här: 
Skala och hacka löken och vitlöken. Skölj och strimla paprikan. Hetta upp oljan i en gryta. Ha i löken och vitlöken och låt den steka på medelvärme i ca 5 minuter. Rör om då och då. Ha i paprikan och ingefäran. Stek i ytterligare 5 minuter. Tillsätt curry, spiskummin, chilipulver och gurkmeja. Låt allt steka under omrörning i ca 1 min. Tillsätt srirachasåsen, kokosmjölken och buljongtärningen. Låt allt småkoka i ca 5 - 6 min. Rör ner bönorna (häll av och skölj av konserverade bönor innan de tillsätts). Låt dem koka med i 4 - 5 minuter. Ha i ärtorna och låt dem bli varma. Smaka av grytan med salt. Servera gärna med basmatiris och ev. lite extra srirachasås eller sambal oelek om du gillar riktigt stark mat. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.