söndag 8 januari 2017

Polska pierogi och en god morotssallad med ost


Pierogi är en maträtt som kommer från Polen (och Ryssland). Pierogi äts också i Litauen, som ju är grannland till både Polen och Ryssland. Våra litauiska vänner har upprepade gånger berättat för oss hur gott det är med pirogi. Först trodde vi att de menade vanlig piroger men sedan insåg vi att det var något helt annat som de talade om (det är inte alltid så lätt att förstå varandra när ingen talar den andres språk). Nu har jag äntligen lagat denna omtalade maträtt och jag kan bara hålla med om att det var fantastiskt gott. 

Pierogi görs på en deg, liknande en pastadeg, som fylls med lite olika saker och viks ihop till en liten minipirog. Dessa kokas sedan och äts antingen direkt eller steks i lite smör. Pierogi serveras ofta med stekt lök eller stekt fläsk och ibland sur grädde (typ smetana). Jag fyllde min pierogivariant med en klassisk fyllning bestående av mosad potatis, stekt lök och kesella (kvarg). Fyllningen verkar kanske simpel men smaken överträffade faktiskt mina förväntningar. 

Efter kokningen stekte jag de små pierogisarna i smör och hade på lite torkad dill. Vi serverade en klick crème fraiche och en god, krämig morotssallad med ost till våra pierogi (receptet på salladen finns längre ner i inlägget) . Det tar lite tid och är lite pilligt att göra pirogi men jag kan ändå tänka mig att göra det fler gånger eftersom det var så gott. 

Receptet nedan är min tolkning av flera olika recept som jag tagit del av på olika sidor på nätet. 

Pierogi
ca 45 stycken
Fyllning:
300 g potatis
vatten till kokning
1 gul lök
1 msk smör
250 g kesella (kvarg) eller färskost
3 /4 tsk salt
1 krm grovmalen svartpeppar
Deg:
6 dl vetemjöl (ca 400g)
½ tsk salt
1 ägg
knappt 2 dl varmt vatten

Gör så här: 
Börja med att göra fyllningen: Skala potatisen och koka den mjuk i vattnet. Häll av den och mosa den grovt. Låt den svalna. Skala och finhacka löken. Stek den gyllenbrun i smöret. Låt den sedan svalna. Blanda kesellan, potatisen och löken i en skål. Smaka av med saltet och svartpepparn. Ställ sedan undan skålen så länge.

Så här gör du degen: Blanda mjölet och saltet i en bunke eller i en matberedare. Ha i ägget och vattnet. Blanda ihop detta till en deg, men arbeta den inte för länge utan det ska gå snabbt. Ha upp degen på köksbänken och platta till den lite. Täck den med en fuktig kökshandduk. Låt den vila i ca 30 minuter. 


Kavla ut degen  till en stor rektangel, ca 1 - 2 mm tjock. Ta ut runda mått ca 5 cm i diameter (jag använde ett runt kakmått). Knåda ihop den överblivna degen. Lägg den åt sidan så länge och täck den med den fuktiga kökshandduken igen. Täck också de små degrundlarna med en fuktig kökshandduk så de inte torkar. 


Ta en degrundel i taget och lägg ca 1 tsk av fyllningen på mitten. Fukta kanterna med lite kallt vatten. Vi ihop rundeln på mitten så att det blir som en halvmåne. Tryck ihop kanterna ordentligt. Lägg de färdiga små halvmånarna på en fuktig handduk vartefter de blir klara. Upprepa detta tills degen är slut (kavla, ta ut mått, fyll och vik ihop).


Koka upp vatten i en stor gryta. Lägg i några pierogi i taget. Rör om lite försiktigt så de inte fastnar i botten. Låt dem koka i ca 3 - 5 min. Ta upp dem med en hålslev när de känns färdiga och låt dem rinna av i ett durkslag. De går att äta direkt eller så steker du dem i lite smör, som jag valde att göra. Hetta upp lite smör i en stekpanna. Lägg i ett lager pierogi och låt dem steka några minuter tills de fått lite färg runt om. Håll dem varma under tiden du steker resten. 

Morotssallad med ost
Skala 3 normalstora morötter och finriv dem. Lägg dem i en skål och blanda dem med 2 msk majonäs, 1 pressad vitlöksklyfta, ½ dl riven lagrad ost och ca ½ tsk Vegeta allkrydda (kan bytas mot aromat eller 2 krm örtsalt). Ställ salladen kallt en stund innan servering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.