onsdag 18 januari 2017

Zeinas saftiga vaniljkaka


Jag brukar vanligtvis inte gilla sockerkakor och liknande kakor men den här supersaftiga kakan var så vansinnigt god så att till och med en kräsen kakätare som jag blev helt lyrisk av att smaka en bit. Jag bakade kakan för att ha lite gott fikabröd att ta med och bjuda på när jag ska åka och hälsa på mina arbetskamrater senare idag. Det är alltid lika tacksamt att åka dit med fikabröd för de uppskattar det mesta som jag bjuder på och det är extra roligt att bjuda på något som jag själv tycker är riktigt gott, för ovanlighetens skull 😊.

Receptet hittade jag på den populära bloggen Zeinas kitchen, som är en härlig matblogg med recept från hela världen (där finns det b.l.a. massor med goda och spännande maträtter från Mellanöstern 👍). Originalreceptet på kakan hittar du här

Zeinas saftiga vaniljkaka
ca 24 bitar
4 dl standardmjölk (3% fett)
6 msk vaniljsåspulver 
ca 1 msk vaniljpasta (se bild) eller 2 msk vaniljsocker
250 g rumsvarmt smör
4 dl strösocker
4 rumsvarma ägg
5 dl vetemjöl
2 ½ tsk bakpulver

Gör så här: 
Ta fram smöret och äggen ur kylen några timmar innan du ska baka så att de hinner bli rumsvarma (jag hade dem framme i ca 3 timmar). 

Vispa ihop mjölken med vaniljsåspulvret och vaniljpastan eller vaniljsockret i en bunke. Täck bunken med plastfolie och ställ den i kylen i minst 15 minuter. 

Värm upp ugnen till 175 C och lägg ett bakplåtspapper i en plåtform, ca 20x30 cm, med höga kanter. Ta fram vaniljkrämen ur kylen.

Blanda vetemjölet med bakpulvret i en skål och ställ undan det så länge. Vispa ihop smöret med sockret tills det blir ljust och poröst. Tillsätt äggen, ett i taget. Vispa en stund mellan varje ägg. Vänd ner mjölblandningen och rör om så att allt blandas ordentligt. Tillsätt vaniljkrämen och blanda allt till en slät smet. Bred ut smeten jämnt i formen och släta till ytan. 

Sätt in formen i mitten av ugnen och grädda i ca 30 minuter (känn med en provsticka i mitten av kakan, den ska komma ut torr). Ta ut formen ur ugnen och flytta försiktigt över kakan till ett galler. Täck kakan med en bakduk och låt den kallna. Skär den i 24 lika stora rutor. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.