fredag 13 januari 2017

Lyxig macka med bönbullar och gurkröra


Ibland är det trevligt att göra lite lyxigare mackor till kvällsmat än de vanliga, enkla ost och paprika mackor som vi oftast brukar äta. De här rejäla, supersmarriga smörgåsarna är min vegetariska tolkning av köttbullsmackor med gurkmajonäs. Eftersom ingen av oss gillar majonäs i några större mängder så gör jag en annorlunda variant av gurkmajonäs där jag byter ut den största mängden majo mot antingen crème fraiche, turkisk yoghurt eller avrunnen fil. Det blir kanske ingen gurkmajonäs direkt men jag tycker att min variant är godare. Dessutom är den betydligt magrare och känns därför mycket fräschare än originalet. 

Recept på bönbullarna hittar du här.

Gurkröra
1 dl crème fraiche/ turkisk yoghurt/ avrunnen fil (se här)
2 msk lättmajonäs
3 msk finhackad smörgåsgurka
1 msk bostongurka
1 - 2 krm aromat eller salt
1 krm lökpulver
ca 1/4 krm malen vitpeppar

Gör så här: 
Blanda alla ingredienser i en skål. Smaka av. Täck skålen med plastfolie och låt den stå kallt i minst 30 minuter innan den används. Röran håller i minst 2-3 dygn om den står i kylen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.