tisdag 17 januari 2017

Raggmunk med het röra


Raggmunk är traditionell svensk husmanskost som oftast serveras med stekt fläsk och lingonsylt. Men eftersom jag inte äter kött och dessutom redan har lagt ut ett recept på raggmunk med lingonsylt, så serverade jag istället en supergod het röra till mina raggmunkar. Idén och receptet till denna något udda kombination kommer ifrån Hemmets journals matkalender. 

Det är roligt att testa nya kombinationer. Ibland hittar man en ny favoritkombo och ibland inser man hur bra den gamla vanliga kombinationen funkar. Efter detta test har jag kommit fram till att jag föredrar att äta raggmunk med de traditionella lingonen och sparar den mumsiga röran till annan mat. Den heta röran har jag gjort tidigare men då serverade jag den med fiskpinnar och kokt potatis, vilket jag tycker var en betydligt godare kombination. Jag kan tänka mig att den heta röran kan funka bra som fyllning i bakad potatis också. Det måste jag testa en annan gång. 

Raggmunk
3 - 4 portioner
2 dl vetemjöl
1 tsk salt
5 dl mjölk
2 ägg
ca 700g skalad potatis
Smör eller margarin till stekning

Gör så här: 
Blanda mjölet och saltet i en bunke. Tillsätt mjölken och vispa slätt. Knäck äggen och ha i dem i bunken. Vispa ihop allt till en slät smet. Riv potatis på den grova sidan av rivjärnet och pressa ut vätskan. Lägg sedan ner potatisen i bunken och blanda allt ordentligt. Hetta upp matfett i en stekpanna och ha i ca 1 dl smet. Fördela den i ett tunt lager i stekpannan. Stek raggmunken några minuter på medelvärme. Vänd och stek på andra sidan. Sänk eventuellt värmen lite så att ytan inte blir bränd innan potatisen är genomstekt. Stek resten av smeten på samma sätt.  

Het röra med äpple, morötter och dill
2 dl crème fraîche  eller  avrunnen fil (se här)
2 morötter
1 litet äpple
1 - 2 tsk sambal oelek
1 krm salt
½ dl hackad dill
(ev. 2 fint strimlade selleristjälkar)

Gör så här: 
Skala och riv morötterna och äpplet grovt. Lägg dem i en bunke. Blanda ner resten av ingredienserna. Smaka av röran och ställ den kallt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.