måndag 20 juni 2016

Auberginegryta med sivripaprika och arabisk krydda


Den här grytan gjorde jag när jag hade en aubergine som behövde ätas upp.  Grytan blev helt okej men jag har väldigt svårt för blandningen aubergine, paprika och tomat (vilket jag borde ha tänkt på och inte haft i paprika). Det var betydligt godare när jag åt maten kall i matlåda men jag kommer ändå att strunta i paprikan nästa gång. Vi åt grytan med bulgur, fetaost och oliver.

Auberginegryta med sivripaprika och arabisk krydda
ca 4 portioner
ca 2 msk olivolja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 stor aubergine
2 msk tomatpuré
1 tsk salt
½ - 1 msk arabisk kryddmix (se här)
ca 250 - 300 g passerade tomater
2 - 3 hackade sivripaprikor (sivripaprika är en lite starkare paprika som används mycket i bland annat Turkiet och Mellanöstern) 

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Stek dem i stekpannan på medelvärme i olivoljan i ca 5 minuter. Skölj och skär auberginen i små tärningar. Ha i dem i stekpannan. Ha på saltet och kryddmixen. Låt allt steka i ca 5 - 6 minuter. Rör om då och då. Tillsätt tomatpurén och låt den steka med under omröring i några minuter. Häll på tomaterna och rör ner paprikan. Låt det småkoka på svag värme i ca 15 - 20 minuter. Smaka av. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.