söndag 12 juni 2016

Kalljästa små frukostbröd med kli och linfrö


Jag gillar att baka bröd med kall degvätska eftersom de har lång jästid, vilket gör det möjligt att göra andra saker under tiden degen jäser. En annan positiv sak som jag tycker mig ha märkt är att en kall deg inte lika lätt blir överjäst som en deg med ljummen degvätska kan bli. Det känns som om en kall deg är mer förlåtande och har större marginaler för misstag helt enkelt.

Trots att en deg med kall vätska är förlåtande så klarar den inte vad som helst. För många år sedan hade jag ett arbete som innebar att jag ibland jobbade extra långa pass på lördagar och söndagar. Under en av mina långa helgarbetsdagar bestämde sig min gulliga make för att överraska mig med lite nybakat bröd när jag kom hem. 

Glad i hågen letade han upp ett handskrivet recept på källarfrallor i min receptpärm. I det receptet ska degen göras på kall degvätska och bakas ut direkt, sedan ska frallorna stå och jäsa i kylen över natten för att slutligen gräddas nästa morgon. Tyvärr så hade jag skrivit fel i receptet. Istället för 12 tim jästid stod det 12 min. Min stackars baknovis till make anande ingen oråd utan följde receptet till punkt och pricka och lät frallorna jäsa i kylen i 12 minuter. 

Han blev dock väldigt misstänksam eftersom bröden såg lite konstiga i ugnen. De jäste upp och såg ut ungefär som en rund och trind champinjon med fot. Men eftersom han inte gräddat så mycket bröd (och dessutom litar blint på mina recept), så trodde han att det kanske skulle vara så. Han förstod att allt kanske inte stod helt rätt till när han tog ut de små stenhårda frallorna ur ugnen. 

När jag kom hem blev jag naturligtvis väldigt överraskad och glad över hans insats, men trots att jag älskar min man så kunde jag inte förmå mig att smaka på hans verk. Det hela slutade med att frallorna åkte i komposten. Även om vi inte fick några härligt, mjuka, nybakade frallor den gången, så fick vi oss i alla fall ett gott skratt. 

Små frukostbröd med kli och linfrö
ca 24 stycken
25 g jäst
5 dl kallt vatten
2 tsk salt
3 msk rapsolja eller liknande (ej olivolja)
2 msk honung
1 dl vetekli
1 dl linfrö
ca 12 dl vetemjöl + lite extra till utbakning

Gör så här: 
Vispa ut jästen i vattnet i en degbunke. Tillsätt salt, olja, honung, kli och linfrö. Ha i mjölet och arbeta ihop allt till en smidig deg. Täck bunken och låt den stå i rumstemperatur i ca 2 - 2 ½ timmar (alternativt i kylen över natten). 

Klä 2 plåtar med bakplåtspapper. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta. Knåda ihop degen lite och dela den i 4 lika stora delar. Dela varje del i 6 små bitar. Forma dem till ovala små bullar och lägg dem på plåtarna. Täck dem med en kökshandduk och låt dem jäsa i rumstemperatur i ca 40 minuter (om degen stått i kylen behöver de jäsa i ca 1 ½ - 2 timmar). Värm under tiden ugnen till 225 C, vilket brukar ta ungefär 20 - 30 minuter.

Grädda bröden i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Ta ut bröden och låt dem kallna på ett brödgaller under duk. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.