tisdag 14 juni 2016

Fisksoppa med berberekrydda och kokosmjölk


Jaha, då var det dags för ytterligare en improviserad rätt. Precis innan jag skulle sätt igång med att laga middagsmaten så hörde våra barn hörde av sig och frågade om de fick komma och äta mat med oss.  Det fick de självklart göra, men eftersom jag bara hade tagit upp två portionsbitar torsk, för att göra en liten fiskgratäng till middag åt mig och min man, så jag fick snabbt hitta på något annat att göra med fisken. Resultatet blev denna härligt kryddstarka soppa med bland annat berberekrydda och kokosmjölk. Soppan blev jättegod och mycket uppskattad av våra hungriga barn. Det var tur att de kom så att jag fick ett nytt recept på en smarrig fisksoppa att skriva in i min pärm.

Fisksoppa med berberekrydda och kokosmjölk
ca 4 portioner
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
3 morötter 
1 - 2 tsk finriven färsk ingefära
½ msk olja 
2 - 3 tsk berberekrydda (se recept här)
8 dl vatten
2 fiskbuljongtärningar 
2 limeblad
ca 300 g skalad potatis av fast sort
400 ml (1 burk) kokosmjölk
400 g tärnad vit fisk (jag hade bara i 200 g eftersom det var allt jag hade, men det blir nog bättre att ha i 400 g)
Salt efter smak

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Hetta upp oljan i en gryta. Ha i löken och vitlöken och låt dem steka på medelvärme i ca 3 - 4 minuter. Skala morötterna och skär dem i ganska tunna skivor. Ha i dem och ingefäran i grytan. Låt det steka i ytterligare 3 - 4 minuter. Rör om då och då. Tillsätt berberekryddan och låt den steka med någon minut under omröring. Häll på vattnet och ha i buljongtärningarna samt limebladen. Lägg på ett lock och låt det hela koka upp. Låt det sedan småputtra i ca 10 - 15 minuter. Tärna och ha i potatisen. Låt soppan koka i ytterligare ca 10 minuter. Häll i kokosmjölken och lägg i fisken. Låt soppan sjuda i ca 3- 4 minuter. Smaka av med salt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.