onsdag 8 juni 2016

Het röra med äpple, morötter och dill


Receptet till den här goda och mycket användbara röran hittade jag (som jag gör med så mycket annat nu för tiden) i Hemmets journals matkalender. Egentligen ska det vara lite stjälkselleri i också men jag hade ingen hemma så jag struntade i att ha i det. Röran blev jättegod i alla fall. Jag serverade den heta röran med stekta fiskpinnar och kokt potatis, vilket blev en mycket god kombination. Denna röra kommer jag verkligen att göra fler gånger. Nästa gång kanske jag serverar den till raggmunk, vilket de föreslog att man skulle göra i matkalendern.

Het röra med äpple, morötter och dill
2 dl crème fraîche  eller  avrunnen fil (se här)
2 morötter
1 litet äpple
1 tsk sambal oelek
1 krm salt
½ dl hackad dill
(ev. 2 finstrimlade selleristjälkar)

Gör så här: 
Skala och riv morötterna och äpplet grovt. Lägg dem i en bunke. Blanda ner resten av ingredienserna. Smaka av röran och ställ den kallt.


2 kommentarer:

  1. Den röran lät riktigt god. Den ska testas.

    Tack för tipset!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  2. Hej Birgitta :) Det tycker jag att du ska göra för den var riktigt god. Mvh Tove

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.