måndag 13 juni 2016

Grekiskinspirerade bönor


Jag var lite sugen på grekisk mat och letade därför i mina kokböcker efter ett passande recept att inspireras av. Valet föll på grekiska bönor från en kokbok som heter 'Mellan hjortron och oliver' av Tessa Kiros. I boken tillagas bönorna i ugnen men eftersom det var varmt ute så ville jag inte ha på ugnen utan jag gjorde min egen snabbvariant i stekpannan istället. Bönorna blev jättegoda. Vi serverade dem med bulgur, fetaost och oliver. Jag hade med mig en portion i matlådan som jag åt kall vilket faktiskt var ännu godare. Perfekt mat att ha med sig nu på sommaren.

Grekiskinspirerade bönor
ca 4 - 5 portioner
1 gul lök
2 ½ dl strimlad purjolök
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja
500 g krossade tomater
1 tsk salt
2 krm grovmalen svartpeppar
½ - 1 tsk torkad mynta
½ tsk torkad oregano
1 lagerblad
400 g kokta stora vita bönor (se här)  alternativt  2 tetra eller 2 normalstora burkar konserverade stora vita bönor
ca 2 msk hackad dill
Fetaost, oliver och ev. bulgur till servering

Gör så här:
Skala och finhacka löken och vitlöken. Hetta upp oljan i en stor stekpanna: stek löken och vitlöken på medelvärme i ca 5 minuter. tillsätt purjolöken och låt den steka med en stund. Tillsätt tomaterna, saltet, svartpepparn, myntan, oreganon och lagerbladet. Lägg på ett lock på stekpannan och låt det småkoka på låg värme i ca 20 - 25 minuter. Rör om då och då. Tillsätt bönorna och låt dem koka med i ca 5 - 10 minuter (späd ev. med lite vatten om du tycker det är för torrt). Rör ner dillen. Smaka av. Smula på fetaost och lägg på oliver. Servera gärna med bulgur eller ljust bröd.


2 kommentarer:

  1. Åh vad gott detta verkar helt i min smak😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Milla, vad roligt att du tycker det verkar gott. Det var jättegott allra helst när jag åt det kallt nästa dag :) Mvh Tove

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.