onsdag 20 juli 2016

Farligt goda små portionsbröd


De här små portionsbröden blev så goda att jag var tvungen att hejda mig själv så att jag inte åt för många. Jag älskar visserligen färskt, nybakat bröd men det får ju finnas någon måtta på hur mycket jag sätter i mig. När de kom ut ur ugnen var de härligt frasiga och när de kallnade blev de mer mjuksega (men minst lika goda). De bröd som blev över, efter att jag hade ätit min beskärda del och lite till, frös jag in i plastpåsar för att kunna ta upp och mumsa på vid ett senare tillfälle. 

Goda små portionsbröd
50 g jäst
1 L kallt vatten
4 tsk salt
ca 2 L vetemjöl + lite extra till utbakning

Gör så här: 
Vispa ut jästen i vattnet i en hushållsassistent eller degbunke. Tillsätt saltet och det mesta av vetemjölet. Arbeta degen kraftigt, ca 10 minuter i assistenten eller minst 20 minuter för hand (det går att använda elvisp med degkrokar om du saknar hushållsassistent). Låt degen jäsa övertäckt i rumstemperatur i ca 2 ½ - 3 timmar (tills den blivit ungefär dubbelt så stor). 

Stjälp försiktigt ut degen på en mjölad arbetsyta. Knåda den inte! Ta en degskrapa och dela försiktigt degen i långa remsor ca 6 - 7 cm tjocka. Skär dem i 6- 7 cm långa bitar. Forma till dem lite lätt och lägg dem på klädda plåtar. Låt dem jäsa utan duk i ca 30 minuter. Värm under tiden ugnen till 250 C och ställ in en ugnsfast skål med kallt vatten i botten av ugnen. 

Grädda bröden i den övre delen av ugnen i ca 8 - 10 minuter eller tills de fått fin färg och låter ihåligt om du knackar på undersidan av dem. Ta ut dem ur ugnen och låt dem kallna på ett brödgaller utan duk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.