lördag 9 juli 2016

Körsbärssylt


Körsbärssylt är bara så gott! Jag har precis plockat av körsbären från vår körsbärsbuske och kokat en härlig sylt på dem. Det är otroligt smarrigt att ha i en klick körsbärssylt i en tallrik yoghurt eller som topping på lite vaniljglass. Yoghurt med körsbärssylt påminner om min semesterfrukostfavorit som är Bärry med körsbär (när vi åker bort och har med frukost att äta längs vägen brukar jag ofta äta en sådan). Jag fick ett tips på jobbet (av en annan körsbärsbärryfantast) om att körsbärssylt på våfflor tydligen ska vara något alldeles extra. Själv tycker jag inte om våfflor men ni som gillar det kan ta till er av det tipset. Nu ska jag fortsätta att stöka i köket en stund sedan tänkte jag ta ett dopp i poolen. Det gäller att passa på att njuta av tillvaron när det är helg och fint väder. 

Körsbärssylt
1 kg sköljda och urkärnade surkörsbär inklusive saften
500 g syltsocker
ca 300 g strösocker 

Gör så här: 
Diska ur glasburkar som har täta lock. Jag brukar använda begagnade glasburkar, t.ex. sådana sm det varit tomatpuré i, som jag diskar och sedan sköljer ur med hett vatten och lite Atamon (flytande konserveringsmedel). 

Blanda körsbär, syltsocker och strösocker i en gryta. Låt allt koka i ca 10 minuter. Rör om då och då. Ta av grytan från värmen och låt den stå i ca 3- 4 minuter. Skumma ytan = ta försiktigt bort det gråaktiga lagret från ytan. Häll sylten i burkarna, ända upp till toppen. Skruva på locken ordentligt och förvara burkarna svalt (jag har mina i matkällaren). Öppnad burk bör förvaras i kylen. 

Tips! Detta blir en, i mitt tycke, lagom fast och söt sylt, men om du vill ha en fastare sylt så byter du bara ut strösockret mot samma mängd syltsocker. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.