onsdag 6 juli 2016

Pitekaka med kakao


Jag har ett säsongsarbete som sträcker sig från april till september, vilket innebär att jag inte har någon semester förrän till hösten. Det gör mig faktiskt inget eftersom jag arbetar ute och därför får min beskärda del av det svenska sommarvädret ändå (med allt vad det innebär). Halva ordinarie personalstyrkan har precis börjat sin semester och några unga sommarvikarier har tagit deras plats. Vårt jobb kan vara en aning slitigt ibland och alla arbetsuppgifter är inte lika roliga. För att muntra upp ungdomarna och ge dem lite extra energi så att de orkar med att trimma och klippa gräs, rensa rabatter och annat skojigt, så bakade jag en kaka och tog med till fikat. Kakan blev väl emottagen och ungdomarna var mycket tacksamma över det extra energitillskottet. Resultatet blev faktiskt såpass lyckat så att jag tror att jag ska baka något gott att ta med till fikat varje vecka under resten av sommaren.

Pitekaka med kakao
Smet: 
100 g smör
3 dl mjölk
3 dl strösocker
1 ägg
ca 7 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1 msk vaniljsocker
Topping: 
200 g smör
1 ½ dl strösocker eller farinsocker
½ dl kakao
5 dl havregryn

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 225 C. Klä en mindre långpanna ca 30 x35 cm med bakplåtspapper. Börja med att röra ihop smeten. Smält smöret i en gryta. Ta av den från värmen och ha i mjölken, sockret och ägget. Blanda vetemjölet med bakpulvret och vaniljsockret i en skål. Ha i detta i grytan. Rör om så att allt blandas ordentligt. Bred upp smeten i formen. För att göra toppingen så smälter du smöret i en gryta och blandar ner övriga ingredienser. Fördela toppingen över smeten i formen. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Ta ut den ur ugnen och låt den svalna innan den skärs i rutor. 


2 kommentarer:

  1. Du är otroligt omtänksamm och gullig, men nu önskar jag att jag var på jobbet och inte hade semester,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha :) jag får väl baka något smarrigt tills du kommer tillbaka (du är efterlängtad). Ha en fortsatt skön semester.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.