lördag 16 juli 2016

Fias blåbärspaj


Blåbärspaj är ett måste den här tiden på året då blåbären börjat mogna i skogen. Varken jag eller min make är dock speciellt glada i att gå i skogen och plocka bär. Vi har båda hemska minnen från när vi var små och tvingades följa med till skogen när våra föräldrar skulle plocka bär. Jag minns att jag tröttnade ganska snabbt på det ändlösa bärplockandet och tyckte att det var urtråkigt att vänta på att de vuxna skulle bli klara. Dessutom var det lite läskigt att sitta ensam på en sten eller stubbe i skogen och vakta fikakorgen medan de andras röster försvann längre och längre bort. Det enda sällskap man hade var mängder av mygg och knott. Usch! 

Trots dessa lätt traumatiska barndomsminnen tar vi oss faktiskt iväg till skogen en sväng varje sommar för att plocka lite blåbär till en paj eller två. (Det är inte klokt vad man är beredd att göra för att få något gott att äta). Jag kan inte påstå att det blir några längre turer in i skogen. Vi brukar hålla oss i utkanten så att vi fortfarande kan känna att vi har kontakt med omvärlden. 

Receptet på denna delikata blåbärspaj kommer från boken 'Annas pajer'av Anna Bergenström. Den enda ändring jag har gjort är att jag har dubblerat mängden fyllning, för jag tyckte det behövdes mera bär än vad det var i originalreceptet. 

Fias blåbärspaj
Till en pajform på ca 22 cm i diameter
Deg:
3 dl vetemjöl
1/4 tsk bakpulver
1 dl strösocker
100 g smör eller margarin
1 ägg
Fyllning: 
500 g rensade blåbär
2 tsk vaniljsocker
ca 1 dl socker
2 msk potatismjöl
ev. lite florsocker att sikta över den färdiga pajen

Gör så här: 
Blanda mjölet, sockret och bakpulvret i en bunke. Tillsätt smöret i små bitar. Nyp ihop det hela till en smuldeg. Tillsätt ägget och arbeta ihop allt en deg. Ta undan en tredjedel av degen så länge. Tryck ut resten av degen i pajformen ända upp på kanterna. Blanda bären med sockret, vaniljsockret och potatismjölet till fyllningen. Lägg blandningen i formen. Rulla den sparade degen till smala remsor som du lägger i ett rutmönster ovanpå fyllningen. Grädda pajen i mitten av ugnen i 175 C i ca 30 - 40 minuter. Låt den svalna. Pudra ev. på lite florsocker innan servering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.