onsdag 27 juli 2016

Vinbärsrutor


Jag tyckte att det var dags att ta med lite fikabröd till jobbet igen så jag svängde ihop de här enkla vinbärsrutorna. Det är roligt att ta med fikabröd till mina arbetskamrater för de är alltid så tacksamma och de tycker om det mesta som är sött och gott. Min man, som också är en tacksam gottegris, tycker jättemycket om de här kolasmakande, mjuksega kakorna, så för rättvisans skull får jag väl se till att lämna kvar några av dem här hemma så han också får något gott till kaffet. 

Vinbärsrutor
200 g smör eller margarin
6 dl socker
4 ägg
6 dl vetemjöl
2 - 3 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
5 - 6 dl röda vinbär, färska eller frysta
(ca 1 msk majsena majsstärkelse om du använder frysta bär)

Gör så här: 
Värm ugnen till 175 C och klä en långpanna med bakplåtspapper. Smält smöret i en gryta. Ta av grytan från värmen och rör ner sockret och äggen. Blanda mjölet med bakpulvret och vaniljsockret. Ha i detta i grytan. Rör om så att allt blandas ordentligt. Bred ut smeten i långpannan. Fördela bären över ytan (blanda först frysta bär med majsstärkelsen). Grädda kakan i den nedre delen av ugnen i ca 35 minuter. Känn med en provsticka i mitten för att se om kakan är klar (stickan ska vara torr). Ta ut kakan ur ugnen och låt den stå någon minut. Dra försiktigt över kakan till ett brödgaller och låt den sedan svalna under duk. Skär kakan i rutor när den kallnat. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.