måndag 4 juli 2016

Hughs heta ketchupgryta


Receptet på denna färgstarka, lagom heta kikärtsgryta hittade jag i Hugh Fearnley - Wittingstalls vegetariska kokbok. Grytan blev väldigt god och det gick snabbt och enkelt att laga till den. Eftersom jag skrev av receptet från vår dotters kokbok i vintras så kommer jag inte exakt ihåg vilka ändringar jag gjort som skiljer sig från originalreceptet. Receptet nedan är i alla fall min version av denna kalasgoda gryta. Vi serverade den med lite fräscha grönsaker, basmatiris och äppelchutney (se här)

Hughs heta ketchupgryta
ca 4 portioner
1 msk rapsolja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 tunt skivade morötter
3 tsk curry
En nypa chiliflakes
1 tsk salt
1 msk farinsocker
1 dl ketchup
2 - 3 msk färskpressad citronsaft 
ca 3 dl vatten
ca 400 g kokta kikärter (se här) alternativt 2 tetra eller 2 normalstora burkar med konserverade kikärter. 

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Hetta upp oljan i en gryta. Stek löken och vitlöken på medelvärme i ca 5 minuter. Rör om då och då. Tillsätt morötter, curry, chiliflakes, salt och farinsocker. Låt det steka någon minut. Tillsätt ketchup, citronsaft och vatten. Låt det koka upp. Sänk värmen och lägg på ett lock på grytan. Låt det småkoka i ca 15 - 20 minuter. Ha i kikärtorna (häll av och skölj av de konserverade under rinnande kallt vatten först). Låt det puttra i ytterligare ca 15 minuter. Smaka av. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.