söndag 3 juli 2016

Gyroskryddade bönbiffar med ugnstekt potatis, ajvar och vitlökssås


Det här är en maträtt som jag tycker är otroligt god. Små gyroskryddade bönbiffar serverade med ugnssekt potatis, en klick stark ajvar och lite svalkande vitlökssås. Med färska grönsaker och feferoni till så blir det en måltid helt i min smak. Mums! 

Gyroskryddade bönbiffar
400g kokta svarta bönor (se här)
1 liten gul lök, skalad och grovt riven
1 msk grönsaksfond
1 msk tomatpuré
1 tsk kinesisk soja (jag använder mrs Cheng´s)
2 ägg
2 msk potatismjöl
ca 2 dl ströbröd
3 msk gyroskrydda (se här)
½ tsk salt
Matolja till stekning 

Gör så här: 
(Häll av och skölj konserverade bönor under rinnande kallt vatten). Mixa alla ingredienserna till en smet. Ställ smeten i kylen i minst 30 minuter (jag låter den oftast stå över natten). Blöt händerna i kallt vatten. Ta lite smet i handen och forma den till en liten rund biff ca 4 cm i diameter. Upprepa detta tills smeten är slut. Jag brukar få ut ca 40 små biffar av smeten. 

Hetta upp lite rapsolja i stekpannan. Stek biffarna på medelvärme i 1 - 2 minuter per sida. De är färdiga när de känns lite stumma när du trycker på dem. Håll dem varma tills de ska serveras. Biffarna går bra att frysa både stekta eller ostekta (det sistnämnda tycker jag blir bäst).

Vitlökssås
Rör ihop 2 dl turkisk yoghurt eller avrunnen fil (se här) med 1 krm salt, 1/4 krm malen vitpeppar och 1 pressad vitlöksklyfta i en skål. Tillsätt 1 krm vitvinsvinäger om du använder fil. Täck skålen och ställ den kallt i minst 30 minuter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.