söndag 28 augusti 2016

Cajunkryddad pastagratäng med svamp, paprika, squash och rökt ost


Ibland kommer jag in i perioder när jag känner mig extra kreativ. Då brukar jag antingen ta ut den kreativiteten i trädgården eller i köket. Jag har just haft en sådan period men eftersom vi är färdiga med alla våra trädgårdsprojekt så släppte jag loss energin i köket istället. Egentligen hade jag ingen anledning att laga den här pastagratängen, för vi hade annan mat som vi skulle äta, men jag var otroligt sugen på att laga mat så jag gjorde den ändå bara för att jag ville. Pastagratäng passar ju bra att frysa så jag delade upp den i matlådor som jag frös in. Innan gratängen hamnade i frysen var jag tvungen att ta ett litet smakprov. Den var krämig och god med härliga smaker från cajunkryddan, grönsakerna och den rökta osten. Skönt att veta att vi har några riktigt goda matlådor i frysen till de dagar då kreativiteten lyser med sin frånvaro. 

Pastagratäng med svamp, squash och rökt ost
ca 6-8 portioner
400 g okokt pasta
salt och vatten till kokning
Matfett till att smörja formen
Sås
1 L standardmjölk  (3 % fett)
2 ½ dl grädde
1 dl vetemjöl
1 ½ tsk salt
2 - 3 tsk cajunkrydda, köpt eller hemmagjord (se här)
3 - 4 dl riven rökt ost  alternativt  3 - 4 dl riven lagrad ost  +  ca 1 tsk rökt paprikapulver
Grönsaksfräs
400 g skivade champinjoner, färska eller frysta
1 finhackad gul lök
tärnad normalstor squash, ca 350 - 400 g
½ stor hackad röd paprika
1 msk smör eller olja
½ tsk salt, eller efter smak
2 krm grovmalen svartpeppar

Gör så här: 
Värm ugnen till 225 C. Smörj en stor ugnsfast form (min är oval och rymmer ca 3 L). Koka pastan enligt anvisningarna på paketet. Häll av den och lägg den i formen. 

Såsen: Vispa ihop mjölken, grädden, mjölet, saltet och cajunkryddan i en stor gryta. Låt det koka upp under omrörning. Sänk värmen och låt såsen småkoka i ca 10 - 15 min. Rör i botten då och då. Ta av grytan från värmen och rör ner osten. Låt den smälta. Smaka av såsen. 

Grönsaksfräset: Stek svampen i en torr stekpanna tills den vätska svampen ger ifrån sig har dunstat. Tillsätt smöret eller oljan. Ha i löken, squashen och paprikan och låt allt steka i ca 15 min. Krydda med saltet och svartpepparn. Smaka av. 

Blanda grönsaksfräset och såsen med pastan i formen. Grädda i mitten av ugnen i ca 25 minuter. Ta ut gratängen ur ugnen och låt den gärna vila en stund innan servering. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.