tisdag 30 augusti 2016

Squashbiffar - en favorit i repris


Ni har redan fått receptet på de här squashbiffarna tidigare men de är så underbart goda så jag lägger ut receptet igen. Vi brukar äta biffarna med gyroskryddad bulgur, salladsost (typ fetaost), stark ajvar och tzatziki med dill men den här gången bytte vi ut bulgurn mot ugnsstekt gyroskryddad färskpotatis. När jag skulle laga till potatisen tog den hemmagjorda gyroskryddan slut så jag blev tvungen att göra en ny sats. Till min stora fasa upptäckte jag då att jag skrivit fel i kryddreceptet. Jag hade missat att ta med malen spiskummin. Det felet är nu åtgärdat. Jag kan bara be om ursäkt till er som har gjort gyroskrydda efter det gamla receptet här på bloggen och rekommendera att ni gör en ny omgång kryddmix, eller tillsätter lite spiskummin i maten om ni vill att den ska smaka som den gör när jag lagar den. Receptet på den uppdaterade gyroskryddan hittar du här och receptet på tzatzikin hittar du här.

Squashbiffar
ca 20 biffar
2 normalstora squash (ca 750 - 800 g)
1 tsk salt
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
1 tsk torkad mynta
1 krm grovmalen svartpeppar
2 ägg
1 ½ dl vetemjöl 
2 dl ströbröd
Olivolja till stekning.

Gör så här: 
Finhacka squashen eller riv den grovt på rivjärnet eller med den grova rivskivan i matberedaren (jag brukar riva i matberedaren). Lägg den rivna squashen i ett durkslag och blanda ner saltet. Ställ durkslaget i en bunke och låt squashen rinna av i ca 30 minuter (saltet hjälper till att dra ur vätskan).

Ta upp lite av squashen i händerna och krama ur vätskan. Lägg över den urkramade squashen i en bunke. Upprepa detta tills du kramat ur all squash. Skala löken och vitlöken. Grovriv löken och blanda den med squashen i bunken. Pressa ner vitlöken. Tillsätt myntan, svartpepparn, äggen, vetemjölet och ströbrödet. Blanda allt ordentligt till en fast smet. Täck bunken med plastfolie och ställ den i kylen i ca 30 minuter.  

Ta ut bunken ur kylen. Forma ca 20 små biffar av smeten. Stek  några biffar i taget i lite olivolja på medelvärme. Vänd dem efter några minuter och stek dem på andra sidan. Servera biffarna som i förslaget i texten ovan eller med dina egna favorittillbehör.

Ugnsstekt gyroskryddad potatis
Värm ugnen till 225 - 250 C. Klä en plåt med bakplåtspapper. Blanda 1 msk olja med 1 msk gyroskrydda i en stor bunke. Skala ca 1 ½ kg potatis och skär den i bitar. Lägg dem i bunken och rör om tills alla potatisbitar fått på sig lite av kryddan. Häll ut potatisen glest på plåten. Grädda den högt upp i ugnen i ca 25 minuter. Ha på salt efter smak. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.