tisdag 2 augusti 2016

Underbar restmacka med romröra, potatis & ägg


Det blir ganska mycket matrester nu när det bara är jag och min man kvar här hemma. När jag lagade en av våra favoritfiskrätter, saltbakad lax med romsås, blev det några kokta potatisar och en rejäl skvätt sås över. De resterna passade ypperligt att använda till dessa mycket smarriga mackor. Jag kokade några ägg och blandade ner dem i röran för att göra det hela ännu godare och matigare. Mackorna fick sedan stå och safta till sig några timmar innan vi åt dem med lite fräscha grönsaker vid sidan av. Det blev en helt perfekt restmåltid. 

Tips! Om du har en bit lax över så är det jättegott att lägga lite på toppen av varje macka

Restmacka med romsås, potatis och ägg
Blir ca 5 - 6 mackor
Rör ihop ca ½ sats romsås (se här), 3 tärnade kalla kokta potatisar och 4 hackade kalla kokta ägg. Smaka av med lite citronpeppar eller salt och grovmalen svartpeppar. Fördela röran på 5 - 6 limpskivor (jag gjorde 5 stora mackor). Garnera med lite färska grönsaker. Ställ gärna mackorna i kylen ett par timmar innan de ska ätas. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.