lördag 27 augusti 2016

Saftig chokladkaka med squash


En dag när det regnade ganska mycket hade jag turen att vara ledig. Jag satt där i mitt varma, torra kök och tyckte synd om mina kära arbetskamrater, som ju är ute i ur och skur. För att muntra upp dem lite tänkte jag överraska dem med en nybakad kaka till fikat. Jag bakade denna chokladkaka med squash (receptet hittade jag förra året, vart kommer jag tyvärr inte ihåg). Kakan blev härligt saftig med en rejäl chokladsmak. Jag tog undan fotokakbiten till min make och resten av kakan packade jag in och fraktade till fikarummet på min arbetsplats. Tyvärr hade jag inte tid att stanna kvar när de fikade, men jag fick ett sms lite senare om att kakan var jättegod och att den hade piggat upp dem. 

Saftig chokladkaka med squash
1 ¼ dl neutral olja, typ rapsolja 
3 ½ dl socker
1 stort ägg
1 tsk vaniljsocker
dl riven squash/ zucchini
5 dl vetemjöl
1 ¼ dl kakao
1 tsk bikarbonat
¾ tsk bakpulver 
1 krm salt. 
Smör eller margarin och ströbröd till formen

Gör så här: 
Värm ugnen till 175 C. Smöra och bröa en springform, ca 23 - 24 cm i diameter (jag tog min fyrkantiga form som är 20 x 20 cm). Rör ihop oljan, sockret och ägget i en bunke. Ha i vaniljsockret och squashen. Blanda vetemjölet med kakaon, bikarbonaten, bakpulvret och saltet i en annan bunke. Ha i detta i den första bunken. Blanda allt ordentligt. Häll smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter (tiden kan variera beroende på formens storlek och ugnskapaciteten). Känn med en provsticka i mitten av kakan, stickan ska komma ut torr. Ta ut kakan och låt den kallna i formen. Pudra ev. på lite florsocker på kakan vid servering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.