onsdag 17 augusti 2016

Squashgratäng med keso


Nu när vår egenodlade squash mognar blir det mycket squash till mat här hemma, vilket faktiskt inte gör mig ett dugg. Definitivt inte om det är så goda grejer som den här gratängen med squash och keso som hamnar på tallriken. Receptet hittade jag på nätet på en amerikansk sida som heter food.com. Jag kan meddela att gratängen är lika god kall som varm eftersom jag åt den kall i min matlåda. Komplettera gärna med lite färska grönsaker och eventuellt en bit bröd. 

Squashgratäng med keso
2 normalstora squash/zucchini, ca 700 - 800 g
1 ½ tsk salt
1 msk olivolja
1 finhackad gul lök
1 finhackad vitlöksklyfta
500 g keso
4 ägg
2 msk hackad dill
2 msk hackad persilja
1 krm grovmalen svartpeppar
1 dl riven lagrad ost (jag tog prästost)
lite matfett till att smörja formen med

Gör så här: 
Sätt ugnen på 200 C och smörj en ugnsfast form, ca 20 x 30 cm, med lite matfett. Grovriv squashen och lägg den i ett durkslag som du sedan ställer i en bunke. Blanda squashen med saltet. Låt den sedan stå och rinna av i ca 20 minuter. Stek under tiden löken och vitlöken på medelvärme i olivoljan. Låt den sedan svalna lite. Visa ihop keson, äggen, svartpepparn och osten i en bunke. Krama ur squashen, se till att få ut så mycket av vätskan som möjligt. Blanda ner den urkramade squashen samt löken, vitlöken, dillen och persiljan i äggsmeten. Häll smeten i formen och grädda den i den nedre delen av ugnen i ca 50 - 60 minuter. Känn med en provsticka i mitten, äggstanningen ska vara fast och inte vattnig. Om du vill ha mer färg så ställ formen högre upp i ugnen de sista 10 minuterna. Ta ut gratängen ur ugnen och låt den stå i ca 10 minuter innan servering. 


6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Vad kul att du tyckte att det var gott :)

      Radera
  2. Svar
    1. Hej! Vad roligt att du gillar receptet. :) Jag käkade gratängen med råkost och en bit bröd, men om du vill ha något mer till kan det säkert passa med t.ex. bönbullar eller bönbiffar, (köttbullar om du inte är vegetarian). Ha en fortsatt bra dag!
      Mvh Tove

      Radera
  3. Vad ska man göra med dillen och persiljan, ska den i smeten?

    SvaraRadera
  4. Hej! Ja, dillen och persiljan ska i smeten. Jag hade glömt att skriva det i instruktionerna. Tack för att du gjorde mig uppmärksam om detta. Jag har lagt till det nu. Ha en bra dag! Mvh Tove

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.