onsdag 3 augusti 2016

Linsgryta med squash, curry och kanel


Nu blir det ytterligare ett recept taget ur en av Hemmets Journals matkalendrar. Jag tycker det är så roligt att provlaga nya rätter ur de två matkalendrar jag hittills har införskaffat mig (jag köper dem av grannbarnen som säljer jultidningar). För det mesta gör jag om recepten lite så att de ska passa vår smak och mitt sätt att laga mat. Den här gången tillsatte jag majskorn och ändrade lite grann på tillagningsmetoden. Denna goda linsgryta, med bland annat squash, curry och kanel, var enkel och snabb att röra ihop. En perfekt vardagsrätt att ha i matlådan. Vi serverade grytan med couscous och en klick kryddig äppelchutney (se här). 

Linsgryta med squash, curry och kanel
4 - 6 portioner
½ + ½ msk rapsolja
1 gul lök
1 - 2 vitlöksklyftor
1 tsk curry
1 krm malen kanel
500 g krossade tomater
2 - 3 dl vatten
1 ½ dl okokta röda linser
1 medelstor squash, ca 350 - 400 g, skuren i små tärningar
1 dl majskorn
1 tsk salt, eller efter smak

Gör så här: 
Hetta upp ½ msk rapsolja i en gryta. Skala och finhacka löken och vitlöken. Stek dem i oljan på medelvärme i ca 5 minuter. Tillsätt curryn och kanel. Låt allt steka någon minut under omröring. Häll i krossade tomater och den mindre mängden vatten. Skölj linserna under rinnande kallt vatten och ha sedan i dem i grytan. Rör om. Låt det koka upp. Rör om några gånger under tiden. Sänk värmen och lägg på ett lock. Låt det sedan småkoka på svag värme i alltifrån 15- 30 minuter, eller tills linserna är så mjuka som du vill ha dem (jag kokar alltid mina linser ganska länge för jag gillar när de är mjuka i mitten). Stek under tiden squashen i ½ msk rapsolja. Rör ner squashen och majskornen i grytan när linserna är mjuka. Ha i saltet. Smaka av. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.