måndag 29 augusti 2016

Ultrasnabb banan-chokladglass


Jag är fullständigt galen i glass och skulle, utan större problem, kunna äta det varje dag. Som tur är har jag åtminstone lite karaktär och självdisciplin så jag försöker att bara äta glass en gång i veckan. Min favoritsmak är Sia choklad som ibland får sällskap på tallriken av mina andra favoriter från samma märke, polka och ägglikör (jag tackar heller inte nej till en Ben & Jerry 'chocolate fudge brownie'). Nu är ju inte glass det nyttigaste man kan äta direkt, i alla fall inte om man som jag gillar chokladstinn gräddglass. För att tillfredsställa mitt glassbehov, utan att få i mig allt för mycket onödiga kalorier, brukar jag se till att ha ett gäng skivade bananer i frysen så att jag snabbt kan mixa ihop en skål av den här ultrasnabba banan-chokladglassen. Glassen är jättegod och krämig. Den innehåller inget tillsatt fett eller socker så jag kan äta den nästan varje dag utan att det påverkar midjemåttet. Helt perfekt för en glassälskare som jag.

Ultrasnabb banan-chokladglass
1 portion: Skiva 1 stor banan. Lägg skivorna glest på en bakplåtspappersklädd tallrik. Ställ den i frysen i minst 1 timme. Ta loss bananerna från papperet och mixa dem direkt. Tillsätt 1 - 1½ msk kakao och 2 - 3 msk vatten, kaffe eller mjölk. Mixa tills det blir fluffigt (om du tycker glassen blir för lös går den att frysa en stund). Ät och njut! 

Tips! Jag brukar frysa in 3 - 4 skivade bananer på en klädd plåt ellr bricka. Sedan delar jag upp skivorna i portionspåsar som sedan åker tillbaka in i frysen igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.