måndag 21 november 2016

Barbecuesås med kaffe


Jag brukar nästan alltid ha en burk barbecusesås i frysen som jag sedan använder i diverse roliga maträtter. För ett tag sedan, när jag satt och kollade på food.com, råkade jag på en massa trevliga recept på barbecuesåser. Bland annat hittade jag denna variant, som innehåller en skvätt kaffe, som jag bestämde mig för att prova. Våra barn var här när jag kokade ihop såsen och de fick hjälpa till att vara smakråd. Efter lite ändringar, fixande och trixande blev jag (och ungarna) till sist nöjd med smaken. Nu ska det bli kul att testa den i maten 😃. 

Barbecuesås med kaffe
1 ½ dl färdigbryggt kaffe
2 ½ dl ketchup
4 msk äppelcidervinäger
1 - 1 ½ dl farin (smaka dig fram)
2 msk ljus sirap
1 tsk lökpulver
2 - 3 krm vitlökspulver
2 msk worcestershiresås (innehåller ansjovis, men det finns en vegansk variant)
1 tsk spiskummin
½ tsk chilipulver
1 tsk rökt paprikapulver
2 tsk senapspulver (Colman`s)

Gör så här: 
Blanda alla ingredienser i en kastrull. Låt det koka upp under omrörning. Sänk sedan värmen så det bara småkokar. Låt det puttra i ca 20 - 30 minuter. Rör om då och då. Smaka av. Häll upp såsen i en skål eller i en plastlåda med lock. Förvara den i kylen eller frysen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.