söndag 27 november 2016

En smaskig red velvet cake till adventsfikat


Det är inte klokt vad tiden går fort det är redan första advent. Trots att julen närmar så med stormsteg så känner jag mig inte särskilt stressad. Huset är färdigpyntat och adventsfikat är bakat så jag har för tillfället inget att stressa över. I eftermiddag kommer några vänner på besök och då tänkte jag bjuda på denna red velvet cake. Red velvet cake är en supersmarrig, saftig amerikansk kaka med läcker röd färg som jag tycker passar perfekt den här tiden på året.  

För att få en högre kaka med fyra bottnar så gräddade jag smeten i två stycken mindre formar men det går lika bra att grädda den i en större form och bara göra två till tre bottnar. Receptet på kakan kommer ursprungligen från boken 'Sommarens söta' av Lisa och Monica Eisenman och receptet på frostingen är ett lite omgjort recept från boken 'Konditorns bästa' av Signe Maria Bengtsson.  

Red velvet cake
2 runda tårtformar à ca 20 i diameter 
Kaka
2 ägg
2 ½ dl strösocker
3 ½ dl vetemjöl
1 msk kakao
1 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 msk vitvinsvinäger
2 msk röd hushållsfärg  (= 1 hel flaska av den sort som jag köper)
2 ½ dl fil
1 dl rapsolja eller liknande olja (ej olivolja)
Frosting
75 g rumsvarmt smör
300 g rumsvarm färskost, typ philadelphiaost
2 tsk vaniljsocker
4 - 5 dl florsocker

Gör så här: 
Värm ugnen till 175 C. Lägg ett bakplåtspapper i botten på formarna och smöra och bröa kanterna. Häll sockret i en bunke. Knäck ner äggen. Vispa detta i några minuter tills det blir vitt och pösigt. Blanda mjölet, bikarbonaten, vaniljsockret, kakaon och saltet i en skål. Vispa ihop filen, vinägern, hushållsfärgen och oljan i en annan skål. Rör ner mjölblandningen omväxlande med filblandningen. Blanda till en slät smet. Fördela den i formarna. Grädda dem i mitten av ugnen i ca 30-35 minuter. (Tiden kan variera mellan olika ugnar så känn med en provsticka i mitten av kakan, den ska komma ut torr). Ta ut kakorna och låt dem kallna på ett brödgaller under duk. (Kakorna går att göra i förväg och sedan förvara i platspåsar i kylen eller frysen tills de ska användas).

Dela varje kaka i 2 bottnar så det blir 4 bottnar sammanlagt. Jämna ev. till dem lite. Vispa smöret till frostingen någon minut. Ha i färskosten, florsockret och vaniljsockret. Vispa fluffigt. Lägg ena kakbotten på ett fat. Bred på lite av frostingen. Lägg på en botten till och ha på lite frosting på den med. Upprepa detta med resten av bottnarna. Täck kakan med resterande frosting. (Jag toppade kakan med lite smulor som blev över när jag jämnade till bottnarna). Ställ kakan kallt, gärna över natten. 

Tips! Om du vill kan du grädda smeten i en rund tårtform à ca 24 cm i diameter. Öka tiden i ugnen till 40 - 45 minuter. Dela kakan i 2  - 3 bottnar. Fyll och täck kakan med frostingen. Ställ den kallt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.