torsdag 24 november 2016

En snabb middag med couscous och stekta grönsaker


Couscous med grönsaker är en snabblagad maträtt som jag ofta brukar göra de dagar då vi har ont om tid men ändå vill ha lite vettig mat i magen. Den här enkla, men mycket goda, rätten går nästan att variera i det oändliga beroende på vilka grönsaker, kryddor och tillbehör du väljer att använda. Denna gång valde jag att blanda couscousen med stekt lök och stekt broccolimix, som jag kryddat med Rachel Khooskrydda. Vi åt den smakrika couscousen med oliver, hummus och en kall yoghurtsås med vitlök och harissa (se recept här och nedan). Om du vill ha rätten lite matigare så kan du tillsätt kokta kikärtor eller stekt halloumi. 

Couscous med stekta grönsaker
ca 4 portioner
1 msk olivolja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
500 g fryst broccolimix
1 msk Rachel Khoos krydda (se här)
Salt efter smak
3 dl couscous
3 ½ dl vatten
1 msk Vegeta allkrydda eller ca ½ tsk salt 
Eventuellt lite oliver, ca 200 g kokta kikärtor och, eller 1 stycken stekt strimlad halloumiost

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Tina broccolimixen och häll av vätskan. Hetta upp oljan i en stor, djup stekpanna. Stek löken och vitlöken på medelvärme i ca 3 minuter. Öka värmen och ha i broccolimixen. Låt den steka i ca 8 - 10 minuter. Ha på kryddan och lite salt. Under tiden som grönsakerna steker så kan du göra couscousen. 

Lägg couscousen i en bunke. Koka upp vattnet och blanda det med allkryddan eller saltet. Häll detta på couscousen i bunken. Täck bunken med lock eller platsfolie och låt den stå i ca 6 - 8 minuter.  Fluffa upp grynen med en gaffel. ha i dem i stekpannan och låt allt steka i ca 2-3 minuter. Smaka av med salt och kryddor. Blanda ev. i kokta kikärtor och, eller strimla och stek 1 halloumiost och ha i den i couscousen. Dekorera med oliver. Servera gärna med hummus och en passande kall sås. 

Yoghurtsås med vitlök och harissa
Blanda 2 dl turkisk eller grekisk yoghurt med 1 krm salt, 1 pressad vitlöksklyfta, ca 1 msk pressad citron och ca 1 tsk harissa (chilipasta på tub/ burk, finns oftast bland orientaliska varor i matbutiken). Ställ gärna såsen kallt en stund innan servering så att smakerna hinner sätta sig. 

2 kommentarer:

  1. Hej! Du har inte funderat på att starta ett instagramkonto med trädgårdsinriktning?? Saknar din fina trädgårdsinspiration! Men tyvärr får jag väl erkänna att jag är dålig på att kolla in på bloggar, det blir mest instagram dagligdags liksom. Och därför borde du vara där också tycker jag :) Önskar dig en trevlig helg och fin första advent!

    SvaraRadera
  2. Hej Lisa,
    Förlåt för mitt sena svar. Hoppas du också hade en fin och trevlig advent. Kul att du gillar trädgårdsinspirationen:). Tyvärr har jag inte riktigt haft tid att hålla igång både matbloggen och trädgårdsbloggen så jag har lagt trädgårdsbloggen i vila. Jag har startat ett instagramkonto men jag ät tyvärr totalt oteknisk och blir superstressad om jag inte vet hur saker och ting funkar så det tar alltid ett bra tag innan jag kommer igång :(. Jag kanske kommer igång lite mer till våren för jag förstår att det är många som liksom du gärna kollar på instagram istället för på bloggar :). Ha en riktigt bra dag! Mvh Tove

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.