tisdag 8 november 2016

Soppa till en sjukling


En morgon förra veckan när jag satt och myste i mitt varma kök, och gladde mig åt att inte behöva vara ute i det kalla, regniga höstrusket, fick jag ett sms från vår yngsta dotter. Hon skrev att hon var jätteförkyld och undrade om vi möjligtvis hade halstabletter och kanske lite god soppa som hon kunde få. Vi hade faktiskt både halstabletter och soppa hemma, men eftersom soppan innehöll den sista laxen ur frysen så kunde jag ju inte gärna erbjuda henne den eftersom hon inte äter fisk. Jag skrev därför att jag skulle fixa lite soppa och komma med den om ett litet tag. 

Raskt kokade jag ihop denna silkesmjuka, ljusgröna, underbart goda skapelse, med bland annat broccoli och blomkål. Jag hade i lite havremjölk också för att runda av smaken. När soppan var klar hällde jag upp den i en stor glasburk för en säker transport. Jag packade ner soppburken, halstabletterna och lite gott bröd i en påse, tog på mig vinterjacka, mössa och vantar, hoppade upp på cykeln och gav mig ut i regnet. 

Efter att ha cyklat den dryga kilometern hem till dottern, lämnat av varorna och sedan cyklat samma sträcka tillbaka hem igen så var jag ganska blöt och kall, men jag var ändå glad över att veta att min älskade unge hade fått lite välbehövlig medicin och bra näring (hon var mycket tacksam). När jag kom tillbaka in igen, och hade krängt av mig den blöta vinterstassen, så kunde jag med gott samvete sjunka ner på kökssoffan med en kopp varmt te, pusta ut och glädjas ännu mer över att vara inne i mitt varma kök och inte ute i det kalla, blöta höstrusket. 

Broccoli och blomkålssoppa
ca 8 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 liten hackad gul lök
3 dl strimlad purjolök
ca 300 g broccoli
ca 300 g blomkål
1 krm grovmalen svartpeppar
½ tsk torkad timjan
2 - 2 ½ dl havremjölk (går att ersätta med vanlig mjölk eller grädde)
Örtsalt, efter smak

Gör så här: Blanda allt utom havremjölken och örtsaltet i en gryta. Låt det koka på svag värme tills grönsakerna är mjuka. Mixa soppan slät. Rör i mjölken och låt den bli varmt. Smaka av soppan med örtsalt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.