lördag 26 november 2016

Mjuka frallor med valmofrön


Jag önskar ibland att jag kunde sova lite längre på helgerna, men det verkar som jag har en inbyggd väckarklocka som dessvärre alltid är inställd på samma tid 😒. Det finns i och för sig en fördel med att gå upp i ottan och det är att jag hinner med ganska mycket innan resten av världen vaknar till liv. Ibland passar jag på att utnyttja morgontimmarna till att baka lite bröd som t.ex. dessa mumsiga, mjuka frallorna med vallmofrön. Det känns inte helt fel att starta dagen med ett härligt nybakat bröd 😋. 

I går fanns det ingen tid för att baka på morgonen eftersom jag skulle julpynta huset. Jag klädde granen, gjorde en liten julgrupp till köksbordet och ställde fram julpyntet. Vi har faktiskt inte så mycket pynt längre. Det har bara blivit mindre och mindre av den varan för varje år. Till viss del beror det på att barnen blivit stora men till största delen beror det på att jag tycker att det är en vansinnigt tråkig uppgift att städa bort alla grejer när julen är över.  

Vi har nästan inga röda julsaker utan mest vita och naturfärgade. Undantaget är två underbara tomtetavlor som ungarna gjorde på dagis för sisådär arton år sedan. Tavlorna brukar alltid stå i köket på den murade kåpan över vedspisen. De är så fina 😍

Vi har två surfande tomtar också som får hänga med varje jul. Jag fick dem i julklapp  av vår äldsta dotter för några år sedan. Hon köpte dem på skämt för att retas lite med mig eftersom hon vet att jag inte är så förtjust i den här typen av prydnadssaker 😄. Jag tycker fortfarande att det finns betydligt finare tomtar men jag har inte hjärta att göra mig av med dem utan de får stå i badrumsfönstret .  

Nu ska jag göra klart en härlig kaka som jag har bakat till morgondagens adventsfika. Ha en bra dag! 

Frallor med vallmofrön
ca 24 stycken
50 g jäst
5 dl mjölk
50 g smör eller margarin
1 msk strösocker
1 tsk salt
ca 14 - 15 dl vetemjöl
1 uppvispat ägg till pensling
Vallmofrön till garnering

Gör så här: 
Smält smöret i en skål i mikron eller i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm blandningen till 37 C . Smula ner jästen i en degbunke. Häll på mjölkblandningen. Rör eller vispa tills jästen lösts upp helt. Ha i sockret och saltet. Tillsätt vetemjölet tills du har en smidig och klibbfri deg. Arbeta ihop den en stund på en lätt mjölad arbetsyta. Lägg tillbaka den i bunken. Täck den med ett lock, en kökshandduk eller plastfolie. Låt den jäsa i rumstemperatur i ca 45 minuter. 

Stjälp upp degen på en mjölad arbetsyta. Dela den i 4 lika stora bitar. Dela varje sådan degbit i 6 små degbitar (jag brukar väga dem för att få dem lika stora). Forma dem till runda bullar och lägg dem ganska glest på plåtar klädda med bakplåtspapper. Täck dem med en kökshandduk och låt dem jäsa i ca 30 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 225 C. 

Pensla bröden med uppvispat ägg och strö på vallmofrön. Grädda dem i den övre delen av ugnen i ca 10 minuter. Ta ut dem och låt dem kallna på brödgaller under duk. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.