måndag 7 november 2016

Kladdkakans dag


Hurra, hurra! Idag är det kladdkakans dag (och frysrättens dag, men på något sätt känns den inte riktigt lika lockande att fira). Jag är egentligen inte så mycket för alla dessa påhittade temadagar. Men eftersom kladdkaka är en av de få kakor som jag gillar, så gör det mig inget att just den kakan har fått en egen dag. Denna enkla kladdkakevariant, späckad med massor av ljus choklad, är helt oemotståndlig. I normala fall brukar jag inte ha några större problem med att låta bli att äta fikabröd, men inte ens jag klarar av att motstå denna godbit. En klick krämig och god vaniljglass på toppen blir pricken över i. 

Enkel kladdkaka späckad med ljus choklad
1 kaka à ca 20 cm i diameter
150 g smör
3 dl socker
4 msk kakao
2 rumsvarma ägg
1 ½ dl vetemjöl
ca 100 g ljus choklad (jag tog chokladpluppar)
matfett till att smörja formen med

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 175 C. Tryck fast ett bakplåtspapper i botten av en, ca 20 cm, springform. Smörj kanterna på insidan med lite matfett. Smält smöret i en gryta. Ta av den från värmen. Tillsätt sockret och rör om så det smälter. Ha i kakaon. Vänd ner mjölet. Blanda allt ordentligt. Tillsätt äggen, ett i taget. Rör slätt, men vispa inte! Häll smeten i formen. Grovhacka chokladen och strö den över ytan. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 25 minuter. Smeten ska fortfarande vara lite gungig i mitten. Ta ut kakan och låt den svalna i formen. Ställ den kallt i minst 3 timmar (gärna över natten) så att kakan får en fudgeliknande konsistens och blir enkel att skära. Det går naturligtvis att servera den här kakan varm eller ljummen men då kan den vara lite lös (jag föredrar att äta den kall). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.